Facebook pro školy: jak ho využít nejen v náboru

Karel KomínekMarketingové tipy

facebook pro školy

Výhody a nevýhody Facebooku pro střední školy

Dle průzkumů Než zazvoní 79 % učitelů Facebook považuje za užitečný nástroj, ale zároveň jen 17 % učitelů uvedlo, že tuto síť k náboru skutečně využívá. Co tedy s tím? Chceme vám s tímto dilematem pomoci. Nabízíme několik témat, která je vhodné zvážit ještě před tím, než Facebook začnete používat. Věříme, že pomohou i těm z vás, kteří již Facebook aktivně využíváte.

Jak je možné Facebook v náboru využít?

Jsou tři základní způsoby:

  1. Fanouškovská stránka: slouží ke zveřejňování “statusů” s textovým a/nebo vizuálním obsahem. Ta vyžaduje velmi disciplinovaný a nejsystematičtější přístup.
  2. Skupina uživatelů: je vhodná pro přímou interakci. Nabízí velký prostor k tomu, abyste u uchazeče ještě před podáním přihlášek vyvolali pocit, že už je součástí školy.
  3. Facebookové reklamy: to je ta nejlépe využitelná část facebookové přítomnosti. Jsou dokonce levnější a efektivnější než rádio a tisk. A můžete je skvěle zacílit jen na úzce vybrané cílové skupiny (demograficky, geograficky, dle zájmů,…), nebo dokonce několik konkrétních uchazečů.

Nejčastějším zdrojem úvah škol o tom, jak se prezentovat na Facebooku, je fanouškovská stránka (page). Ta nejnáročnější varianta, jak Facebook využívat. Důkladně proto zvažte, zda do “fanpage” svůj čas investovat.

Co zvážit, než se pustíte do budování stránky nebo skupiny

  • Časová náročnost: Facebook není samospasitelný a pozornost by mu měla být věnována až tehdy, pokud vše ostatní funguje (například web, propagační materiály, práce s potenciálními uchazeči apod.)
  • Soustavnost: Stránka na Facebooku vyžaduje pravidelné sdílení obsahu. Aby vše šlo hladce, musí se o stránku pravidelně někdo starat: sdílet statusy a odpovídat na komentáře a zprávy.
  • Zapojení žáků: Práci si však můžete ulehčit. Práva spravovat stránku můžete dát i žákům. Máte ve škole někoho takového?
  • To, jak Facebook funguje: Příspěvek se při zveřejnění zobrazí jen okolo 2 % uživatelů. Poté nastává klíčový moment: budí interakci?  Pokud je atraktivní, uživatelé jej “lajkují”, komentují a sdílí, může se zobrazit i více lidem. Může se virálně šířit a nakonec se zobrazit více lidem, než je celkový počet fanoušků.

A co vám to přinese?

  • Díky Facebooku velmi snadno oslovíte přímo svou cílovou skupinu – třeba budoucí, současné i bývalé žáky. Díky tomu při správném využívání může uspořit náklady. A dokonce dostanete i zpětnou vazbu z “druhé strany”.
  • Komunikace na Facebooku může také příznivě ovlivnit image školy – cílové skupiny vás mohou vnímat jako přívětivější, přátelštější, otevřenější.
  • Facebook má také mnohé vychytávky. V rámci stránky se dají například vytvářet “události”, na které můžete pozvat uživatele Facebooku. A navíc, každý může pozvat své přátele. To jde využít nejen v náboru, ale u jakékoliv akce, kterou pořádáte (veletrhy, besídky, DOD, plesy…).

Než se pustíte do budování stránky

  • Z našich zkušeností doporučujeme, abyste před tím, než začnete vytvářet “fanpage”, vyzkoušeli zbývající možnosti uvedené výše.
  • Reklamy jsou skvělé! Šetří náklady a umí zasáhnout přímo vybranou cílovku. Proč jsou levné? Pokud bychom cílili na studenty 13-18 let v Jihomoravském kraji, tak za 200 Kč a v týdenním intervalu se osloví průměrně 550 lidí za jeden den (0,2 Kč za jednoho relevantního). To je podle našich odhadů počet, který si vyslechne reklamu v rádiu nebo komerčním katalogu škol, za kterou byste zaplatili několikanásobně více.
  • Skupiny pak pomáhají budovat komunitu. Pamatujete na server spoluzaci.cz? Žáci se už dávno druží na Facebooku. Tak proč toho nevyužít? Vytvořte třeba skupinu “Vaše škola 2016/2017”. Můžete v rámci ní komunikovat se všemi uchazeči najednou. Garantujeme vám, že když to uděláte ještě před přihláškami, pomůže vám to změnit uvažování uchazeče tak, že se bude cítit součástí školy. Pozná totiž své nové spolužáky a interně udělá o krok napřed k tomu, že usedne v lavicích.

Přihlašte se na školení o Facebooku

Ovládat Facebook správně není jen tak. Proto jsme na přání účastníků našich školení vytvořili speciální pětihodinový kurz pouze o využití Facebooku pro nábor a budování značky školy. Dozvíte se základy i pokročilé techniky pro zkušené uživatele.

Více informací o školení