7 chyb na webu školy a jak se jim vyvarovat

Aneta KošíkováMarketingové tipy

Web je nejdůležitějším on-line komunikačním nástrojem školy. Burzy se ruší jedna za druhou, dny otevřených dveří jsou v nejistotě a ZŠ jsou zavřené - význam webu díky pandemii rapidně vzrostl. A spousta škol bohužel zaspala dobu. Pro dnešní článek jsme si zahráli na uchazeče a prošli více než stovku školních webů. Následně jsme sepsali nejčastější chyby, které školy na webu dělají.

1) Ignorace klíčových cílových skupin

Web je centrem vašich náborových aktivit. Je to místo, kam směřují uchazeče letáky i on-line kampaně. Zatímco pro učitele a žáky je primárně určen váš informační systém (Bakaláři, Moodle atd.), web je důležitý především pro uchazeče. Proto by měl být web přizpůsobený zejména pro ně

Základem, který by měl školský web splňovat je přehledné menu, ve kterém bude jedna ze záložek určena pouze uchazečům. Další pak mohou být pro veřejnost, žáky nebo jejich rodiče. V záložce uchazeči musí bezpodmínečně být odkazy na:

  • Podstránky jednotlivých studijních oborů, každý na samostatné URL s komplexními informacemi o oboru napsané srozumitelným jazykem.
  • Výhody vaší školy, které by měly uchazeče přesvědčit.
  • Termíny, program a informace ke dnům otevřených dveří.
  • Další informace o internátu a stravování.

Velkou chybou je mít popisy všech oborů na jedné stránce, nebo dokonce nahrané na web pouze ve formátu pdf. V tom případě si je uchazeči musí stáhnout. A jelikož přibližně 50 % přístupů na weby škol jsou z mobilních zařízení a stahování stojí uživatele data (a peníze), uchazeči si je pravděpodobně raději do mobilu nestáhnou, a o vašich kvalitních oborech se více nedozví.

Pokud by PDF přeci jen stáhli, budou jej luštit na malém mobilu a tahat stránku doslova s každou větou. Řešení je nasnadě - responzivní web a informace přímo na něm. To ale stejně musejí školy plnit kvůli novým pravidlům přístupnosti webů.

2) Úvodní stránka plní úlohu nástěnky

Úvodní stránka neboli Homepage je vaší výkladní skříní. A máte pouze pár sekund na to, abyste uchazeče zaujali a nasměrovali na klíčové stránky. Pokud se bude prodírat změtí zpráv pro žáky o koronavirových opatřeních a burzách učebnic, ztratili jste ho. Vaše homepage musí na první pohled (na první obrazovce) ukazovat:

  • Kdo jste?
  • Co děláte?
  • A proč by to mělo uchazeče zajímat ...

Pro odpověď na tyto otázky máte minimum času i místa. Jedním z velkých nešvarů je zabírat místo např. logem kraje, který je zřizovatelem školy. Samozřejmě, na webu musí být. Ale proč by mělo být nahoře? Nikdo vám nestanovil, kam přesně jej umístit. Ideální je jej dát úplně dolů – buď do patičky neb k partnerům školy. Stejně tak ani loga partnerů školy nemají co dělat v menu nebo snad po stranách webu. Mají mít své vlastní místo níže na webu.

Mnoho škol se na otázku Kdo jste? snaží odpovědět fotkou budovy školy. Použít fotografie v horní části úvodní stránky je důležité, ale budova školu nijak necharakterizuje ani ji neodlišuje od jiné školy – neříká, čím se zabýváte, neříká kým jste. Škola není budovou, škola jsou lidé a vzdělání, které se jejím žákům dostává. Ukažte na úvodní stránce raději usmívající se studenty v prostředí, ve kterém budou následně pracovat.

3) Obsah klíčových stránek není dobře strukturován

Stránky škol často připomínají lán písmenek, který není nijak graficky oddělen. Text i grafický obsah by měl být výrazně strukturován nadpisy, tučným písmem nebo barvami, a především by mělo dojít k prioritizaci obsahu. Tedy důležité nahoře, méně podstatné dole.

To platí především u popisů oborů, kde se dá často na stránkách škol najít pouze textový obsah bez žádných odstavců. Jako hlavní informaci pak žák dostane pouze název oboru a jeho kód – který mu je však zcela k ničemu, pokud tedy zrovna nevypisuje přihlášku. K tomu ho ale musíte nejdříve přesvědčit.

Na stránce o popisu oboru by měl být obsah strukturován takto:

  1. Název oboru
  2. Fotka
  3. Krátké představení oboru – max 1 odstavec
  4. Výhody studia oboru, uplatnění – pouze v bodech
  5. Výroky absolventů s fotkami 
  6. Na boční straně či dole pak: přihláška ke stažení, kód oboru, délka studia, přijímací zkoušky atd.

4) Výhra grafiky nad obsahem

Čeho je moc, toho je příliš. Weby musí být oku lahodící – to ale neznamená, že by měl být design upřednostněn před informační hodnotou. 25 % deváťáků by z webu školy odešlo, kdyby nebyl hezký, ale až 64 % deváťáků by z webu odešlo, pokud by se jim nepodařilo najít důležité informace k přijímacímu studiu.

To víme nejen z průzkumů mezi deváťáky, ale i z UX a UI výzkumu při tvorbě webů. Právě proto prosazujeme, aby měli uchazeči svoji vlastní záložku v menu s jasně daným obsahem, který žáci devátých tříd nejčastěji na webech škol vyhledávají.

Pokud stránku zahltíte grafickými prvky, videy nebo animacemi, bude také o dost pomalejší a vyžádá si stažení více dat do zařízení návštěvníka. Potíž s grafickými prvky je také v jejich zobrazení na mobilních zařízeních – občas mohou udělat při pročítání na chytrém telefonu paseku. A jak jsme si již řekli – přibližně 50 % přístupů na váš web je z mobilu.

Kromě toho některé weby vůbec nerespektují barevnou identitu školy a nereflektují její grafický manuál – jsou změtí různých neprofesionálních fontů a barev. Každá škola, která myslí svou prezentaci vážně, by měla mít vlastní grafický manuál, díky kterému je schopna dodržovat stejnou komunikační linku na všech materiálech – stejné písmo, barvy, logo a grafické prvky. Jedině tak dosáhne konzistence v komunikaci.

5) Zastaralé webové stránky, typicky nefunkční na mobilu

Zastaralost webových stránek o škole často vytváří neadekvátní představu. Můžete mít skvělou moderní školu, ale pokud už webu bude vysílat opačné signály, přicházíte o velkou část uchazečů. 

Zastaralost webu se projevuje především v neresponzivitě webutzv. responzivní web se umí přizpůsobit zobrazení na různých zařízeních. Neresponzivní web naopak na mobilu či tabletu vypadá úplně stejně jako v prohlížeči na počítači, jen je miniaturní a pro prohlížení z mobilu je nevyhovující.

Kromě větší atraktivity pro uchazeče či žáky, vám responzivní web dokáže také přitáhnout více návštěvníků nejen z mobilních zařízení – Google a ostatní vyhledávače při vyhledávání totiž zvýhodňují responzivní weby. Tedy čím přívětivější k návštěvníkům jste, tím výše se při vyhledávání hesla „střední škola“ objevíte v neplaceném vyhledávání. Web bude pro mobilní uživatele navíc rychleji načtený, a stráví tam mnohem více času. Naopak, weby bez responzivní verze Google silně penalizuje. Chcete to v době pandemie, kdy nebudou dny otevřených dveří možné, riskovat?

Zastaralost webu také působí problémy také v případě brandu (tedy značky) školy – pokud se profilujete jako moderní škola s moderními přístroji, a máte web ve stylu 90. let, žáci vám tento obraz neuvěří.

A konečně - zastaralý web nebude vyhovovat pravidlům přístupnosti.

6) Nerespektování pravidel Přístupnosti

Školy měly do 23. září 2020 povinnost zajistit, aby jejich weby byly přístupné, a to tím, že je pro jejich uživatele, zejména pro osoby se zdravotním postižením, učiní vnímatelnými, ovladatelnými, srozumitelnými a stabilními. Přístupnost webu ve smyslu Zákona č. 99/2019 Sb. o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací jsme již popsali v samostatném článku.

Po projítí stovek webových stránek středních škol jsme však narazili jen na velice málo případů, kdy školy měly splněnou alespoň jednu zákonnou povinnost – mít v patičce webu tzv.  prohlášení o přístupnosti. Pouze pár škol (především s novějšími webovými stránkami) pak bylo přístupných ve smyslu zákona.

Většina škol z vybraného vzorku přístupnost stále ještě nerespektuje a porušuje i základy přístupnosti. Některé pak tak závažným způsobem, že to vypadá, jako by o žádné přístupnosti nevěděly . Pokud se chcete dozvědět, jak udělat svůj web přístupným, přečtěte si článek Jak na přístupnost a použitelnost webu.

7) Základní chyby v navigaci a přívětivosti webu

Nejčastější chybou v uživatelské přívětivosti je několika úrovňová navigace. Školy mají více než jedno hlavní menu, které spolu často vůbec nesouvisí. Dle pravidel UX a UI je nutné mít na webu pouze jedno menu – horizontální, velice dobře viditelné, se správným kontrastem, které pak určuje průchod celým webem. Doplnění o boční či druhé horizontální menu je závadné i pro responzivitu  webu.

V menu školám také někdy chybí důležité odkazy – již byla zmíněna záložka určena pro uchazeče. Dalším chybějícím prvkem jsou pak Kontakty, které by podle internetové etikety měly být co nejvíce vpravo v menu.

S kontakty pak souvisí také potřeba škol chránit si své e-mailové adresy různými „triky“ proti botům sbírajícím kontakty pro spam – ty však zpravidla nefungují, a jediným výsledkem je pak naštvaná osoba, která e-mail musí ručně přepsat. Z pohledu uchazeče e-maily nebo zavináče vložené jako obrázek jsou zcela kontraproduktivní, a naopak odrazují od kontaktu se školou. A roboti je v roce 2020, kdy telefon odemykáte skenem obličeje, stejně přečtou. 

Chyb, které jsme v exkurzu po webech škol mohli zmínit je ještě mnohem více – patří mezi ně nešťastně vybrané fotky pro prezentaci školy, kalendáře zabírající polovinu homepage, fotky z fotobank zastupující pedagogický sbor a žáky, chybějící propojení se sociálními sítěmi, nefunkční odkazy a mnoho dalšího.

Pokud jste se v článku našli, máte poslední šanci své chyby napravit – on-line nábor bude letos váš jediný způsob, jak zaujmout uchazeče. V případě, že nevíte jak na to, rádi vás internetovému marketingu naučíme v naší Akademii.

Akademie internetového marketingu

listopad 2020  on-line

Akademie je kompaktní program praktického on-line marketingu pro školy. V rámci čtyř setkání Vám ukážeme jak komunikovat s žáky i uchazeči, co nesmí chybět na vašem webu, pomůžeme vám zorientovat se na Instagramu a ukážeme jak profesionálně zvládat školní Facebook. Více o Akademii najdete zde.

Přihlaste se a ovládněte on-line prostor!

Termín a místo

Vyberte si datum a místo školení

Údaje o účastníkovi

Tento údaj potřebujeme, abychom byli schopni vystavit certifikát o absolvování školení, který je vázaný na konkrétní osobu.

Nutné pro vystavení certifikátu o absolvování

Fakturační údaje

Druhý účastník

Tento údaj potřebujeme, abychom byli schopni vystavit certifikát o absolvování školení, který je vázaný na konkrétní osobu.

Nutné pro vystavení certifikátu o absolvování

Třetí účastník

Tento údaj potřebujeme, abychom byli schopni vystavit certifikát o absolvování školení, který je vázaný na konkrétní osobu.

Nutné pro vystavení certifikátu o absolvování

Čtvrtý účastník

Tento údaj potřebujeme, abychom byli schopni vystavit certifikát o absolvování školení, který je vázaný na konkrétní osobu.

Nutné pro vystavení certifikátu o absolvování

Pátý účastník

Tento údaj potřebujeme, abychom byli schopni vystavit certifikát o absolvování školení, který je vázaný na konkrétní osobu.

Nutné pro vystavení certifikátu o absolvování