Facebook není školní nástěnka

Aneta KošíkováMarketingové tipy, Novinky

facebook pro školy

S nástupem internetu se informace o škole začaly přesouvat na web a v současnosti si nelze představit, že by škole neměla vlastní web. Internet se ale posouvá kupředu a statické informační stránky pro komunikaci už nestačí. A jedním z nástrojů, který tvoří moderní komunikaci je právě Facebook.

Facebook má v ČR 1,5 milionu aktivních uživatelů ve věku 13-25 let (13 let je minimální věk, kdy si může dítě založit Facebook) a pro srovnání, dle Českého statistického úřadu máme 1,33 milionu obyvatel ve stejné věku. Děti si zakládají účty v průměru v 11,63 letech, ale najdou se i osmiletí uživatelé. Na Facebooku je tak téměř každý, koho chcete jako škola oslovovat: rodiče i žáci – ti jen vypadají starší.

Web je stále extrémně důležitým místem, kde uchazeči naleznou všechny informace, které hledají. V první řadě ale o vás uchazeči musí vědět a musí mít důvod na web přijít. A Facebook školám poskytuje spoustu nástrojů, jak přivést uchazeče na váš web – je ale potřeba s ním pracovat efektivně. Střední lesnická škola a Střední odborná škola Šluknov na Facebooku každým svým příspěvkem oslovuje tisícovky lidí a s trochou znalostí to zvládnete i vy.

Lesnická škola ve Šluknově oslovuje každým příspěvkem více než 1000 lidí.

Jak Facebook funguje?


Častým mýtem, se kterým se setkáváme, je to, že příspěvky vidí všichni fanoušci vaší stránky. Není tomu tak – zeď uživatelů je omezená (v současnosti jde o cca 350 příspěvků denně) a o místo bojují všechny stránky, příspěvky přátel i reklamy. Dokonce i pokud váš příspěvek osloví 1000 lidí a vaše stránka má pouze 500 fanoušků, ani v tomto případě pravděpodobně neviděli příspěvek všichni vaši fanoušci.

Platí zde ale jednoduché pravidlo – čím více sdílení, komentářů a reakcí váš příspěvek získá, tím více lidí jej uvidí. A pokud budete dlouhodobě sdílet atraktivní obsah, vaše příspěvky bude vidět stále více a více lidí. A naopak, pokud budete dlouhodobě sdílet neatraktivní obsah, i kvalitní příspěvky neuvidí skoro nikdo. Všechny vaše příspěvky musí být pro vaše fanoušky relevantní – jen tak budete neustále růst a zdarma oslovovat nové lidi na sociálních sítích.

Zlaté pravidlo sociálních sítí


Je důležité si uvědomit, že sociální sítě nevznikly a nejsou zde pro značky (ani pro školy). Sociální sítě jsou pro lidi – pro vaše současné žáky, pro absolventy, pro rodiče a pro vaše budoucí žáky. Vždy, když vytváříte obsah, musíte mít toto pravidlo na paměti – je to, co sdílím zajímavé pro lidi, nebo sdílím tuhle informaci jen kvůli sobě?

Jaké příspěvky na Facebook určitě nepatří


Cokoliv úředního nemá na Facebooku co dělat. Pokud budete Facebook využívat jako úřední desku, efektivně si tak zabíjíte vaši stránku. Podobným zabijákem dosahu jsou i oznámení, třeba „ztráty a nálezy“ – tento příspěvek je relevantní jen pro 1 člověka, který ani nemusí být vaším fanouškem.

Letáky původně určené pro tisk a dokumenty z Wordu na Facebook vůbec nepatří. Pokud děláte jakoukoliv akci, udělejte Událost – všechny informace se tam dají napsat a uvidí ji mnohem více lidí, než nasdílením naskenovaného plakátu.

Základní tipy pro neplacenou správu Facebooku


  • Sdílejte příspěvky alespoň 3x týdně v pravidelných rozestupech – pravidelnost hraje klíčovou roli v neplaceném růstu. Pokud zvládnete vytvořit velké množství obsahu, nesdílejte častěji než 1x denně a snažte se pokrýt co nejvíce dnů.
  • Čím méně textu, tím větší dosah. Statisticky mají největší dosah příspěvky, které mají méně než 80 znaků (je to mnohem méně, než si myslíte – třeba tato věta v závorce má přesně 80 znaků). A pokud překročíte hranici cca 250 znaků, váš dosah klesne drasticky.
  • Nikdy nesdílejte pouze textové příspěvky. Vždy přidejte alespoň ilustrační fotografii.
  • Na kvalitě fotografií záleží. Nejde jen o technickou kvalitu (ostrost, barvy, rovný horizont) ale také o obsahovou kvalitu – z každé fotky musí být jasně poznat, co chce říct. Na školním Facebooku se často objevují fotografie, kdy jsou žáci otočeni zády, jsou ztracení v davu (plná tělocvična žáků) nebo záběry úplně bez žáků. Ukažte fotku někomu, kdo o vaší škole skoro nic neví – dokáže poznat, co chce fotka říct? Pokud ne, nepatří na Facebook.
  • Mějte na mysli to, že většina obsahu na Facebooku je prohlížena na mobilu. Ořezávejte proto fotografie do čtverce či na výšku – jen tak zaberete na zdi co nejvíce místa a uživatelé si vás snadněji všimnou. Čtvercový ořez funguje skvěle na mobilech i v počítači.
  • U každého příspěvku musíte vědět, co komunikuje, proč jej sdílíte a komu je určen. V ideálním případě má vaše škola komunikační strategii, ve které jsou uvedeny vaše sdělení a hodnoty – vy pak jen vytváříte příspěvky, které tyto hodnoty komunikují.

Chcete ovládnout Facebook?


Přijďte na naše školení o Facebooku. Máme pro vás přichystané 4 hodiny plné rad, tipů a triků pro efektivní správu Facebooku. Dokonce se i podíváme na váš současný Facebook a projdeme si ty největší chyby, které děláte, a řekneme si, jak se jich vyvarovat.

Po školení budete vědět, jak Facebook funguje, jaké druhy příspěvků (a jak) můžete vytvářet,  jak dostat mnohem více návštěvníků na dny otevřených dveří pomocí Facebook událostí a mnohem více.

Zdokonalte svůj školní Facebook!

Přihlaste se na školení Facebook pro školy do 10. prosince 2018!


Školení Facebook pro školy pořádáme v těchto městech a termínech:

Ostrava 11. prosince 9:30
Brno 12. prosince 9:30
Praha 13. prosince 9:30

Více informací o školení, ukázkové slajdy a přihlášku najdete zde.