Generace Z – poznejte své žáky a uchazeče

Aneta KošíkováMarketingové tipy

Pokud máte pocit, že vaši současní žáci a uchazeči jsou „nějací jiní”, nejste na omylu. Možná jste si všimli, že neudrží pozornost, nechápou význam dlouhých textů a všímají si ekologie. Seznamte se s generací Z.

Mileniálové, generace Y, alpha, baby boomers - každý z nás někdy slyšel pojmenování různých sociologických kohort, tzv. generací. Co to ale reálně znamená? Když Neil Howe a William Strauss vydávali v roce 1991 knihu Generations, asi ani nesnili o tom, co všechno se s jejich prací stane.

Ve své knize autoři teoretizuji o tom, že existuje předvídatelný cyklus osobnostních profilů jednotlivých generací, které se vytváří v opozici vůči generacím předchozím. Podle Howe a Strausse příslušníci jedné generace sdílejí mnoho společných charakteristik mezi sebou, aniž by se někdy potkali, protože jejich osobnost a vnímání světa je utvářeno společným historickým kontextem, ve kterém vyrůstali.

Jak se Generace rozdělují?

V současnosti vedle sebe v Česku i na Slovensku žije 7 generací: zhruba 0,5 % populace tvoří příslušníci Greatest Generation (také G. I. generace), kteří se narodili od začátku minulého století zhruba do roku 1925. Od poloviny 20. let do poloviny 40. let přicházeli na svět příslušníci Tiché generace. Po válce vyrostla silná generace Baby boomers (1944-1964), následovala ji generace X (1965-1979), tu vystřídala generace Y (1980-1994), na kterou navázala generace Z (1995-2010) a v současnosti se rodí děti z generace Alpha.

V Česku a Slovensku se například často mluví o tzv. Husákových dětech, sociologické kohortě, která se přišla na svět v rámci opatření pro mladé rodiny na začátku 70. let. Jejich děti se ale narodily do zcela jiného světa: zatímco rodiče vyrůstali v totalitním režimu pod permanentní hrozbou třetí světové války, jejich děti se narodily do svobody a neví, jak vypadají hranice a co je to vytáčené připojení. Zajímavé srovnání jednotlivých generací v tabulce pak nabízí časopis Forbes.

Střet generací

Jednotlivé generace nejsou lepší nebo horší, jsou jen každá svá. Liší se přístupem k životu, post-materiálním hodnotám či schopností zpracovávat text i informace a data obecně. Páteř českého vzdělávacího systému v současnosti tvoří příslušníci generace X (průměrnému učiteli v ČR je 50 let), zatímco žáci pocházejí z generace Z. To vytváří v mnoha případech komunikační bariéry a nepochopení, které se projevují v náboru a zasahují i do podoby vzdělávacího procesu, zejména způsobu výkladu látky.

Člověka z generace Z můžete například velmi lehce odradit, pokud mu budete prezentovat informace o škole formou dlouhých tabulek, monotónního textu bez výrazných grafických prvků, nebo když nezařadíte do propagačních materiálů videa, nebo alespoň obrázky.

Pár věcí, které byste měli vědět o generaci Z:

  • Žijí rychle a okamžitě - nejsou zvyklí čekat ve frontách, na pořad v televizi ani na načtení webu. Čekat více než 10 vteřin na načtení seriálu na Netflixu je pro ně utrpením.
  • Jsou propojení - internet mají s sebou kamkoli se pohnou, napsat komukoli a dostat odpověď okamžitě je pro ně norma.
  • Jsou zvyklí na prozákaznický přístup - narodili se do éry, kdy je zákazník v centru pozornosti.
  • Jsou zvyklí na služby a produkty přizpůsobené pro uživatele - vše v jejich životě je vytvořeno tak, aby se snadno používalo, pokročilé technologie ovládají pohybem prstu, manuály nečtou, protože je nepotřebují.
  • Hůře se orientují v textu - čtou většinou krátké texty na internetu, kde je běžné stránku „skenovat” a nečíst obsah postupně celý.
  • Jsou zaměření na vizuálno - fotky, videa, meme a infografiky jsou středobodem obsahu, který konzumují.
  • Zajímají se o nehmotné věci - jsou schopní školu donutit třídit odpad, gender a pohlaví jsou 2 rozdílné věci, a o psychických poruchách se dozvídají už na základní škole.
  • Influencer je opravdové povolání, kterým se bez problémů uživíte.
  • Hlavní komunikační platformou je Instagram, následován Facebookem. Pro zábavu a vzdělávání je YouTube nebo třeba TikTok.

Co tedy udělat jinak?

Jako první bod doporučujeme nehodnotit žádnou generaci jako lepší nebo horší, ale snažit se pochopit jak se chová, jak myslí a postupně začít stavět most mezi vámi a jimi. Zkuste si nainstalovat Instagram a určitě najdete obsah, který vás tam zaujme. 

Pokud budete marginalizovat jejich problémy, například boj proti globálnímu oteplování, most se vám postavit nepovede. Častým argumentem příslušníků generace Z je „předchozí generace znečistily svět, vydělaly na tom spoustu peněz, ale následky budeme splácet my”. 

Neexistuje snadná cesta, jak pochopit tak odlišnou generaci. Ať už v komunikaci, ve výuce nebo v náboru, všude preferují jiná pravidla, než jsme zvyklí. Pokud jste ale připraveni udělat první krok, v Než zazvoní jsme pro vás připravili nové školení – Jak komunikovat s generací Z. Zpracovali jsme pro vás desítky článků, sociologických průzkumů, tipů z praxe od marketingových expertů i učitelů a jsme připraveni vám je za 4 hodiny předat. Přijďte s otevřenou myslí a chutí začít stavět mosty a slibujeme, že nebudete litovat.

Chcete vědět víc?

Přihlašte se na školení

Generace Z: Jak pochopit a oslovit dnešní mladé

23. června 2020  9:30 - 13:30

Díky našim zkušenostem přímo ze školského prostředí jsme mohli vyextrahovat praktické postupy, jak pomoci školám porozumět žákům a přiblížit se jim. Nastolte efektivní komunikaci, zaujměte vaše žáky a udržte si jejich pozornost. Více o školení najdete zde.

Přihlaste se a naučte se efektivně komunikovat se svými uchazeči a žáky!

Termín a místo

Vyberte si datum a místo školení

Údaje o účastníkovi

Tento údaj potřebujeme, abychom byli schopni vystavit certifikát o absolvování školení, který je vázaný na konkrétní osobu.

Nutné pro vystavení certifikátu o absolvování

Fakturační údaje

Druhý účastník

Tento údaj potřebujeme, abychom byli schopni vystavit certifikát o absolvování školení, který je vázaný na konkrétní osobu.

Nutné pro vystavení certifikátu o absolvování

Třetí účastník

Tento údaj potřebujeme, abychom byli schopni vystavit certifikát o absolvování školení, který je vázaný na konkrétní osobu.

Nutné pro vystavení certifikátu o absolvování

Čtvrtý účastník

Tento údaj potřebujeme, abychom byli schopni vystavit certifikát o absolvování školení, který je vázaný na konkrétní osobu.

Nutné pro vystavení certifikátu o absolvování

Pátý účastník

Tento údaj potřebujeme, abychom byli schopni vystavit certifikát o absolvování školení, který je vázaný na konkrétní osobu.

Nutné pro vystavení certifikátu o absolvování