Google spouští vyhledávání pomocí AI. Školy přijdou o další část kontroly nad pověstí

Karel KomínekMarketingové tipy

Google zavádí do vyhledávání generativní umělou inteligenci. Díky tomu bude možné získat místo odkazů rovnou rychlou rešerši na dané téma. Uchazeči tak budou schopni zjistit důležité informace o škole bez návštěvy školního webu. Co to znamená pro školní weby a váš nábor?

Umělá inteligence již umí vytvářet texty, fotorealistické obrázky, optimalizovat dopravu, rozhodovat soudní spory či pomáhat programátorům doplňovat slova doslova pod rukama. Nyní přichází do vyhledávání Google jeho vlastní AI model Gemini (Bing od Microsoftu už svého Copilota ve vyhledávači dávno má).

Co to bude znamenat v praxi? Mnohem sofistikovanější možnosti pro vyhledávání, než na co jsme byli zvyklí doteď. Díky schopnosti víceúrovňového uvažování modelu Gemini budou Přehledy (rychlé odpovědi, angl. Overview) generované umělou inteligencí pomáhat s čím dál složitějšími dotazy.

Nebudete tedy muset dělit svou otázku na více vyhledávání, ale můžete hledat cokoliv se všemi nuancemi a podmínkami najednou. Například když budete hledat nový kurz jógy nebo pilates, můžete v jednom dotazu zadat, že chcete takový, který je oblíbený mezi místními, dobře dostupný z místa vaší cesty do práce a také nabízí slevu pro nové členy. Stačí se zeptat: "Najdi nejlepší jógové nebo pilates kurzy v Brně a ukaž mi detaily jejich úvodních nabídek a pěší vzdálenost z Moravského náměstí."

Základem úspěchu je další optimalizace školních webů

A to přesně bude pro spoustu škol problém, protože školní weby jsou typicky 5-15 let za komerční sférou. Spousta škol ještě ani nedošla do fáze, že by weby přizpůsobovala uživatelům nebo pravidlům Přístupnosti (za jejichž nedodržení mimochodem hrozí postih), natož aby byl obsah dobře čitelný pro AI.

Už nyní víme, že školy reálně přicházejí o uchazeče jen díky tomu, jak vypadají nebo jsou strukturované jejich weby. Nyní navíc hrozí, že se na školní weby uchazeč vůbec nepodívá, protože mu AI udělá rešerši o škole, která jej rovnou odradí.

Jak je to možné? Jednak proto, že školy často vůbec neuvádějí na webu důvody, proč by si někdo měl danou školu vybrat oproti konkurenci, takže taková informace jednoduše v rešerši nebude. A nebo rovnou uvádějí pro uchazeče nerelevantní údaje (nově zateplená budova) či sdělení s takovou inflací, že už ztratila veškerou hodnotu (získáš skvělé uplatnění).

Nyní po webech nebudou chodit jen uchazeči a jejich rodiče, ale umělé inteligence, které se budou snažit pochopit kontext vašich sdělení a vše uspořádat do rychlé závěrečné zprávy. To znamená, že školy musí zajistit, aby jejich webové stránky byly nejen informativní, ale také snadno čitelné pro umělou inteligenci.

7 věcí, které by měl splňovat každý školní web

1) Kvalitní obsah

Zaměřte se na obsah na vašich stránkách, který reálně odpovídá na otázky uchzečů, jejich rodičů či studentů. Nenechávejte nikoho nic studovat nebo dělat rešerše, poskytujte odpovědi rovnou (např. strukturovaně vysvětlete, jak probíhá přijímací řízení).

Zásadní věci, jako např. dny otevřených dvěří, pravidla a termíny přijímacího řízení či důvody, proč si vybrat vaší školu, mějte vždy na jedné URL s aktualizovaným obsahem (nikdy nepoužívejte aktuality). V opačném případě mohou AI nástroje poskytovat uchazečům omylem dva roky staré informace!

2) Struktura zaměřená na uživatele

Podívejte se na váš web a ještě jednou se zamyslete, jestli dává jeho struktura smysl i lidem, kteří jej uvidí poprvé (uchazeči), nebo jestli váš web kategorizuje informace spíše podle toho, jak formálně funguje vaše škola.

Špatná struktura je nejen nejzásadnějším důvodem pro předčasné opuštění webu, ale také klacek hozený pod nohy AI.

3) Kvalitní klíčová slova

Zaměřte se na relevantní klíčová slova, která odpovídají dotazům týkajícím se vzdělávání, přijímacích zkoušek a nabízených oborů. K nim vytvářejte relevantní obsah.

4) Články a blogy

Začněte psát články (tzv. Content marketing), které logicky navazují na zaměření vaší školy a poskytují odpovědi či novinky z oboru laické veřejnosti. Zabijete tak několik much jednou ranou a pomůžete vašemu náboru.

5) Dobře popsané obrázky

Používejte pouze kvalitní, profesionálně vypadající obrázky a infografiky se správně vyplněnými titulky a ALT texty, abyste usnadnili robotům práci s daty.

6) Videa

Videa obecně dramaticky zvyšují efektivitu webů, pokud je použijete správně. Zkuste zásadní informace předávat v podobě videa, protože mohou být umělou inteligencí zahrnuta do vizuálních vyhledávacích dotazů.

7) Rychlost a Přístupnost

Rychlost vašich webových stránek nebyla nikdy důležitější. Až 80 % návštěvnosti některých škol je tvořeno přístupy z mobilu, nyní nově začnou stránky procházet i AI roboti. Čím rychleji jim data dopravíte, tím lepší pozici budete mít.

Nezapomeňte ani na Přístupnost, která sice původně směřovala k uživatelům webu s handicapem, pravidla v ní obsažená ovšem představují tu nejlepší praxi pro nakládání s daty na webu.

S nástupem AI do vyhledávání se může dramaticky proměnit i školský nábor. Uživatelé totiž mohou velmi snadno získat veškeré informace bez toho, aby na váš web vůbec přišli. Jedním z důsledků tedy může být dramatický propad návštěvnosti.

Jinými slovy - školy přicházejí o další část kontroly nad školní pověstí (značkou). O to důležitější je tedy držet pevně kontrolu nad všemi ostatními kanály, které vám ještě zbývají. A prvním krokem by u každé školy mělo být proto vytvoření Komunikační strategie.

Canva pro učitele středních škol

27. června 2024 | on-line školení

Vytvářejte úžasné grafické materiály! Canva vám pomůže vytvářet hezké a funkční materiály, i když nejste profesionální grafik.

Více o školení

Image