Jak na nábor měsíc za měsícem

Jakub RohMarketingové tipy

Nábor je nikdy nekončící proces. Přestože největší počet aktivit se děje od října do ledna, příprava probíhá už v září, a i od února do srpna máte co dělat. Proto jsme pro vás vytvořili tento návod a webinář, co kdy dělat. Podívejte se na webinář a přečtěte si článek, kde jsme pro vás sepsali ty nejdůležitější kroky.


Srpen

V srpnu byste měli sestavit či aktualizovat náborový tým (nejpozději v přípravném týdnu) – typicky jde o skupinu 3-5 lidí s jedním vedoucím, kteří se starají o hladký průběh celého náboru. Jasně si rozdělte role (kdo je odpovědný za dny otevřených dveří, návštěvy ZŠ, burzy, správu on-line kanálů), zvolte si platformu pro předávání informací (skvěle funguje Messenger, WhatsApp) a domluvte si pravidelné schůzky (od září do února alespoň 1x za 2 týdny).

Dalším krokem je vytvořit si plán náboru – v tabulce si po týdnech zaznačte, kdy se co děje a kdo je za to zodpovědný. V jakýkoliv okamžik náboru se tak můžete podívat, co vás čeká a zda máte všechno připravené. Zároveň zkontrolujte, že plán dává smysl a jednotlivé kroky na sebe navazují (např. je lepší jezdit na ZŠ před DOD, neboť žáky můžete zvát do školy).

Zkontrolujte, že máte správně nastavené sociální sítě – Facebook a Instagram jsou v dnešní době nutností. Naučte se používat Meta Business Suite a pokud chcete inzerovat, nastavte si Facebook Business Manager. Na Facebooku budete informovat, co se chystá, co se stalo a sdílet fotografie. Instagram je jakýmsi památníkem školy. Respektujte pravidla těchto sítí,

A poslední věcí, co udělat v srpnu, je aktualizovat webové stránky školy – aktualizovat data dnů otevřených dveří, schovat obory, které nebudete otevírat, zkontrolovat kontakty apod. Web je nejdůležitějším nástrojem náboru – každý uchazeč se tam podívá minimálně jednou. Jeho kvalitu a aktuálnost tak nesmíte podceňovat.

Září

První věcí, co byste v září měli udělat, je dotazník pro prváky. Zeptejte se jich, proč šli na vaši školu, zda byli na dnech otevřených dveří, co je pro ně nejdůležitější, kde a jak se dozvěděli o škole apod. Nebo si dotazník stáhněte od nás z marketingových tipů.

Připravte si letáky. Letáky dáváte do rukou desítkám uchazečů a lidé rádi dělají rychlé závěry – máte černobílý textový leták vytištěný na školní tiskárně? Tak vás budou vnímat výrazně hůř, než profesionálně vytištěný barevný leták s fotografiemi. Pro zajímavost, tisk letáků v tiskárně na letákový papír stojí třeba 1,5 Kč.

Připravte se na veletrhy a burzy – jako první krok vyhodnoťte úspěšnost minulých let. Kolik lidí jste oslovili, kolik lidí z veletrhů pak podalo přihlášku? Možná na nějaké veletrhy ani nemusíte jezdit a peníze, co ušetříte, můžete vložit do on-line inzerce. Stejně tak zhodnoťte výjezdy na ZŠ. S jednou školou jsme zrušili 70 % výjezdů na školy a nijak to neovlivnilo počet přihlášek, škola ale ušetřila stovky hodin. Pro obojí si pak připravte skvělou prezentaci, letáky a cíl – chcete žáky dostat do školy na den otevřených dveří, nechtějte po nich hned přihlášku.

Nakonec se připravte na dny otevřených dveří. Termíny už máte, teď nastal čas na obsah – co tam budete mít? Jak se dostat do zpráv? Kdo bude školou procházet? Na tohle všechno byste měli mít odpovědi. Den otevřených dveří je nejdůležitější kontaktní část kampaně. Uchazeč průměrně navštíví pouze 2 dny otevřených dveří, když to nepokazíte, máte přihlášku. A pokud chcete mít skvělý den otevřených dveří, přijďte k nám na školení.

Zkuste si udělat i den otevřený dveří on-line a ten sdílejte na Facebooku a YouTube (ne na Teams!). Není to tak těžké a díky síle sociálních sítí oslovíte desítky lidí, kteří by na klasický den otevřených dveří nikdy nepřišli. Máme nové školení, kde vás provedeme tvorbou i propagací on-line dnů otevřených dveří.

V září také doporučujeme spustit on-line kampaně. Pokud chcete více uchazečů (ať potřebujete naplnit třídu, nový obor nebo chcete mít kvalitnější žáky), čím více lidí o vaší škole bude vědět, tím více přihlášek získáte. A právě on-line kampaně jsou nejlepším nástrojem, jak o vaší škole dát vědět velkému množství lidí. Z naší zkušenosti v současnosti fungují nejlépe kampaně na Instagramu a Google, za zvážení ale stojí také Facebook a TikTok.

A zvažte také tvorbu nových fotek nebo videa. Fotky dáte na letáky, web, sociální sítě… Čím lepší fotky máte, tím lepší první dojem na těchto kanálech uděláte. A opět platí – lidé si dělají názor na věci během několika sekund, takže správnými fotkami jim můžete pomoc v tom udělat si na vaši školu dobrý názor. Video je v dnešní době nejefektivnější dálkový nástroj, jak předávat informace a emoce. Pro jednu školu jsme letos dělali video a mělo takový úspěch, že o 2 měsíce později nás škola požádala o druhé.

Říjen–Prosinec

Připravte se na realizaci dnů otevřených dveří. Protože je máte nachystané, je to pro vás hračka. Doporučujeme dny otevřených dveří dělat ve dny, kdy je má konkurence (čím větší konkurenční škola, tím větší výhoda pro vás). Z naší zkušenosti je jsou nejlepší 2 dny otevřených dveří off-line a 1 on-line.

Buďte na těch největších veletrzích vzdělávání v kraji – účast na nich je pro vás povinnost. U těch menších pak analyzujte, zda se vám vyplatí jezdit (nezapomeňte, že i pokud jsou tyto burzy zdarma, stále na ně máte nemalé náklady v podobě mezd, cesty, materiálů apod.) nebo raději čas využijete jinak (třeba psaním článků).

Leden

Máte maturitní obory? Pak doporučujeme udělat kurz k přijímačkám. Udělejte on-line nebo off-line verzi (nebo kombinaci) a budujte vztah s uchazeči. Skvělou variantou je streamovat kurz naživo na sociálních sítích pro všechny.

Koncem ledna je poslední vhodná doba pro finální den otevřených dveří. Od listopadového dne jste oslovili desítky dalších uchazečů a byla by škoda, kdyby se nemohli přijít podívat do školy.

Únor

Z pohledu Než zazvoní nejnáročnější měsíc, kdy už ale většina škol nic nedělá. Měli byste připomínat blížící se termín přijímaček, znovu oslovit všechny oslovené a připomenout se všem, kteří by k vám mohli podat přihlášku. K tomu jsou nejlepší SMSky a remarketing na Google a sociálních sítích.

V únoru už budete dostávat přihlášky – nezapomeňte každému uchazeči potvrdit, ideálně SMS, že jste přihlášku dostali a všechno je v pořádku. Vás to bude stát minutu času, uchazeče tím uklidníte. Pokud to uděláte vy a konkurenční škola ne, máte plusové body.

Duben

Nejdůležitějším okamžikem jsou přijímací zkoušky. Mějte zveřejněné všechny informace – kdy a kde jsou, harmonogram, jak se do školy dostat, kde zaparkovat, co s sebou, jak budou zveřejněny výsledky… Ideálně to všechno pošlete i poštou. Na samotnou zkoušku pak doporučujeme připravit pro všechny malé občerstvení (voda a tatranka stačí, to je náklad 15 Kč na dítě) a pokud máte tužku s logem školy (která je kvalitní a píše), každému ji rozdejte. Nezapomeňte – soupeříte zde pouze s 1 konkurenční školou! Pokud uděláte výrazně lepší dojem, může jít uchazeč k vám i přesto, že nejste škola první volby.

Květen–Červen

Zde je vašim hlavním úkolem vyhodnotit celou kampaň – co se povedlo, co ne, jak jste zvládli všechny výzvy apod. Zároveň jde o skvělý čas, kdy si připravit materiály na příští rok (fotky, články).

Pokud chcete získat a udržet si náskok, vaše sociální sítě musí fungovat i přes prázdniny. Nejlepší variantou je vymyslet akci pro žáky, kdy vám budou posílat fotografie s logem školy (např. na tričku, placce nebo třeba s gumovou kachničkou) a vy tyto fotografie budete sdílet.