Jak neztratit uchazeče v poslední fázi náboru?

Aneta KošíkováMarketingové tipy, Novinky


Pokud škola nezíská od žáka Zápisový lístek, byla veškerá snaha, burzy, dny otevřených dveří i rozdané letáky k ničemu. V těchto dnech vrcholí nábor a na školách se již začínají objevovat první přihlášky. Pojďte se s námi podívat, jak neztratit ani jednoho uchazeče v závěru náboru.

Zkušení náboráři ví, že počty přihlášek, zápisových lístků a žáků v září nejsou stejná čísla. Přesto spousta škol nedělá od posledního dne otevřených dveří už nic, a komunikaci s uchazeči omezí na úřední korespondenci. To je ale u generace, která je zvyklá na prozákaznický přístup příliš málo.

Ze školení pro vás vybíráme 5 tipů, díky kterým s uchazeči neztratíte kontakt.

1) Dejte uchazečům všechny potřebné informace

Diskuzní fóra deváťáků na sociálních sítích jsou plná otázek o tom, jak postupovat při podávání přihlášek, kde najít potvrzení od lékaře, jak se obléct na přijímací zkoušky, kolik bodů potřebují na ten a onen obor, nebo co dělat, když špatně vyplní přihlášku.

Mnoho žáků je ve stresu, i když ještě zatím žádnou přihlášku nepodali. Udělejte první krok a svým uchazečům rozdejte příručku pro budoucí prváky, aby se ve stresujícím výběru školy neztratili. Můžete ji rozdávat třeba na dnech otevřených dveří.

Na web dejte ke stažení již předvyplněnou přihlášku, všechny důležité termíny spojené s přijímačkami mějte přehledně na jedné stránce, nebo zkuste chatbota – online chatovacího robota, který žákům může dát odpovědi na často opakované otázky.

2) Rozptylte veškeré jejich obavy

Nejčastější obavou deváťáků před nástupem na střední školu je strach z neznámého – bojí se, že nikoho nebudou znát, nezapadnou do kolektivu a ve škole se budou ztrácet.

Ve skupinách pro prváky na Facebooku si už teď tisíce deváťáků začínají shánět kamarády, kteří se hlásí na jejich vybranou školu. Usnadněte jim práci a seznamte je sami. Pro rozptýlení obav z neznáma není nic lehčího než budoucím prvákům založit na sociální síti skupinu nebo skupinový chat, kde se mohou navzájem poznávat.

Ve skupině pro budoucí žáky můžete sdílet i důležité informace a termíny přijímacího řízení – kam se mají 1. září dostavit, kdy budou mít adapťák nebo co nového pro ně chystáte na příští rok.

3) Dávejte si pozor na to, co se o vás říká

Ve finální fázi rozhodování zbývají uchazečům jen dvě školy. Na sociálních sítích si o vás mohou zjistit spoustu věcí, které jejich rozhodnutí nakonec může převážit na stranu druhé školy. Naopak dobré recenze vám mohou pomoci utvrdit jejich rozhodnutí.

V největší skupině pro prváky na Facebooku (13 500 členů) se dá o školách dozvědět mnoho pikantností či naopak slov chvály. To vše závisí na tom, jak škola plní své sliby žákům a dbá o jejich spokojenost. Vzhledem k tomu, že současní a bývalí žáci škol jsou pro uchazeče nejvěrohodnějším zdrojem informací, můžete mít i po jediné špatné recenzi o několik přihlášek méně. A věřte, že nespokojení žáci se o svůj názor rádi podělí.

Dobré jméno můžete ztratit mrknutím oka, znovu jej vybudovat však trvá velice dlouho. Pokud chcete vědět, jak budovat pozitivní reputaci školy, přijďte na školení Štěstí přeje připraveným.

4) Zaujměte uchazeče na sociálních sítích

Staráte se pilně na Facebooku nebo Instagramu o profil školy, ale „lajky“ vám od uchazečů nepřibývají? Pravděpodobně o vaší stránce vůbec nevědí – nenamáhali se váš profil hledat nebo ho nenašli. Nespoléhejte na to, že si vás uchazeči sami najdou. Svůj profil propojte s webovými stránkami, řekněte o něm uchazečům na dnech otevřených dveří a dejte jej na pozvánku na přijímačky.

Pokud budete atraktivně komunikovat na Facebooku a Instagramu, můžete být celé měsíce v kontaktu s uchazeči, kteří dobrovolně přišli a vyžádali si informace o vaší škole (tj. dali stránce “lajk”). Můžete tak získat spoustu času, abyste tisícům lidí dokázali, že vaše škola je opravdu skvělá. Nevěříte? Třeba v Olomouci osloví jen na Facebooku 7 000 lidí a v Poličce dokonce 11 000 za měsíc.

5) Dokažte uchazečům, že o ně stojíte

Při komunikaci s uchazeči byste měli používat neformální jazyk, který pro ně bude srozumitelný. Vyvarujte se používání zkratek a slovních spojení, kterým rozumí jen lidé ze školství. Za všech okolností tykejte, pokud tedy nejste elitní gymnázium, které si potrpí na formální přístup.

Za každou přihlášku, která dojde poštou, poděkujte co nejdříve personalizovanou SMS. Může znít třeba takto: „Ahoj Honzo, tvá přihláška k nám v pořádku dorazila. Veškeré informace o  dalším postupu ti brzy dorazí poštou. Budeme se na tebe těšit 12. dubna na přijímačkách. Pokud máš jakékoli otázky, volej nebo piš na toto číslo. Zdraví Jan Novák, ředitel – Střední škola, Horní Dolní“.

K přijetí na školu žákům gratulujte – ideálně každému zavolejte a následně pošlete dopis, který má šmrnc – udělejte z přijetí výjimečný okamžik, který žáci budou chtít sdílet na sociální sítě! Nezapomeňte zavolat i nepřijatým a sdělit jim, jaké mají další možnosti. Přijde vám to moc? Z naší zkušenosti trocha prozákaznického přístupu způsobí, že vám budou volat i rodiče nepřijatých žáků a děkovat za skvělou komunikaci. Více o tom, jak navázat vztah s cílovou skupinou, se dozvíte na našem školení Přihláška je teprve začátek.

Za 14 dní si žáci devátých tříd podají přihlášku na svou budoucí střední školu. Náborový proces tím však ani zdaleka nekončí. 49 % všech škol končí s marketingovými aktivitami ještě před uzávěrkou přihlášek. Přichází tím o studenty, které už jednou pracně oslovily. Neudělejte stejnou chybu. 

Přihlaste se na školení Přihláška je teprve začátek, které se koná v těchto termínech:

Praha 25. 2. 9:30
Brno 26. 2. 9:30
Ostrava 27. 2. 9:30

Více informací o školení, ukázkové slajdy a přihlášku najdete zde.

Přihlaste se na jednoho z našich školení

… a neztraťte zbytečně uchazeče.