5 tipů jak si udržet uchazeče až do podání zápisového lístku

Aneta KošíkováMarketingové tipy

Pokud škola nezíská od žáka zápisový lístek, byla veškerá snaha, burzy, dny otevřených dveří i rozdané letáky k ničemu. Mezi podáním přihlášky a přijímačkami je dvouměsíční mezera, kdy školy obvykle nevyvíjejí směrem k uchazečům žádnou akci – to se jim však může tvrdě vymstít na počtu zápisových lístků. V závěru se žáci rozhodují již jen mezi dvěma školami – ukažte svým uchazečům, proč vy jste ta lepší volba.

Než zazvoní vám přináší 5 tipů, co dělat v mezidobí mezi podáním přihlášek a podáním zápisového lístku.

1) Ujistěte se, že uchazečům poskytujete všechny potřebné informace

Uchazeče v současné situaci stále trápí nejistota – neví, co čekat od přijímaček, kolik bodů potřebují, nevědí, na jakou školu je vůbec mají jít psát, často ještě ani nedostali pozvánku na samotné přijímací řízení. Ulehčete jim současnou situaci a zkontrolujte si, zda na webu máte všechny informace, které by je mohly k přijímacím zkouškám zajímat:

  • Z čeho budou testy
  • Pravidla přijetí
  • Rozpis časů a termínů
  • Doprava a možnost zaparkování
  • Kde budou výsledky
  • Co si vzít a co raději nechat doma
  • Co je to zápisový lístek a co se s ním dělá

Poskytujte jim pravidelné aktuality a informujte je o nové situaci. Vytvořte si seznam nejčastějších dotazů (FAQ) ohledně výuky, přijímaček, maturit a umístěte tento seznam na web a sdílejte jej na Facebooku a Instagramu.

Poskytněte uchazečům telefonní číslo či e-mailovou adresu, kam mohou psát své dotazy a nezapomeňte si na Facebooku aktivovat automatické uvítací zprávy pro návštěvníky.

Image

TIP na přijímačky: Žáci se nerozhodují pouze racionálně, vliv na ně mají do velké míry emoce. Stresor jako přijímací zkoušky můžete zpříjemnit občerstvením v podobě lahve vody a jablka na stole, dárkem či příjemným vystupováním. Odlište se a uchazečům názorně ukažte, že jste lepší než konkurenční škola.

2) Dejte všem uchazečům vědět, že s nimi počítáte

Mezi podáním přihlášky a samotnými přijímačkami jsou tento rok dva měsíce – během této doby nemáte moc možností, jak s uchazeči komunikovat a udržet si jejich pozornost. Ještě jste svým uchazečům nezaslali dopis nebo e-mail s poděkováním za přihlášku nebo neformální pozvánku na zkoušky? Tak rychle do toho a začněte se o všechny přihlášené starat.

Napište, zavolejte, pošlete sms. Uchazeči o vás chtějí slyšet, a ještě lépe mít v rukou důkaz, že o ně stále máte zájem. K dopisu přihoďte informace o současné situaci, jakou mají šanci se k vám dostat a jaké mají možnosti, pokud by to nevyšlo. Plusové body vám vynese i přiložený vzorový test na přijímačky se vzkazem, že výsledky najdou u vás na Facebooku nebo webu.

Image

Při komunikaci s uchazeči byste měli používat neformální jazyk, který pro ně bude srozumitelný. Vyvarujte se používání zkratek a slovních spojení, kterým rozumí jen lidé ze školství. Za všech okolností tykejte, pokud tedy nejste elitní gymnázium, které si potrpí na formální přístup.

K přijetí na školu žákům gratulujte – ideálně každému zavolejte a následně pošlete dopis, který má šmrnc – udělejte z přijetí výjimečný okamžik, který žáci budou chtít sdílet na sociální sítě! Nezapomeňte zavolat i nepřijatým a sdělit jim, jaké mají další možnosti. Přijde vám to moc? Z naší zkušenosti trocha prozákaznického přístupu způsobí, že vám budou volat i rodiče nepřijatých žáků a děkovat za skvělou komunikaci.

Image

3) Využijte naplno potenciál sociálních sítích

Sociální sítě jsou aktuálně vaším nejlepším přítelem. Na Facebooku a Instagramu deváťáci teď zcela reálně tráví celý den, což je pro školy ten správný čas na rozjezd on-line marketingu. Jiným způsobem už se k uchazečům až do přijímaček nedostanete. Společně s webovými stránkami jsou to vaše jediné současné komunikační kanály.

Na Facebooku komunikujte pravidelně, alespoň dvakrát týdně. Nevadí, že nemáte aktuální obsah ze školních soutěží. Udělejte vlastní soutěž pro žáky, ukažte jak u vás vypadá on-line výuka, co nového pro žáky chystáte, recyklujte obsah z minulých let, ukažte žákům jak moc se na ně těšíte a dejte šanci i placené on-line propagaci. Přestože až do vyhlášení výsledků nemůžete nové uchazeče zvát do druhého kola, máte možnost již dnes na sociálních sítích využít propagaci své školy směrem k již přihlášeným – ukažte jim díky dobře zacílené on-line kampani, že vy jste ta pravá škola pro ně. Nevíte jak na to? Ozvěte se nám a my vám poradíme.

Pokud budete atraktivně komunikovat na Facebooku a Instagramu, můžete být celé měsíce v kontaktu s uchazeči, kteří dobrovolně přišli a vyžádali si informace o vaší škole (tj. dali stránce “lajk”). Můžete tak získat spoustu času, abyste tisícům lidí dokázali, že vaše škola je opravdu skvělá. Například v Olomouci osloví jen na Facebooku 7 000 lidí a v Poličce dokonce 11 000 za měsíc.

Image

4) Ukažte uchazečům, že u vás se nemají čeho bát

Nejčastější obavou deváťáků před nástupem na střední školu je strach z neznámého – bojí se, že nikoho nebudou znátnezapadnou do kolektivu a ve škole se budou ztrácet.

Ve skupinách pro prváky na Facebooku si už teď tisíce deváťáků začínají shánět kamarády, kteří se hlásí na jejich vybranou školu. Usnadněte jim práci a seznamte je sami. Pro rozptýlení obav z neznáma není nic lehčího než budoucím prvákům založit na sociální síti skupinu nebo skupinový chat, kde se mohou navzájem poznávat.

Ve skupině pro budoucí žáky můžete sdílet i důležité informace a termíny přijímacího řízení – kam se mají 1. září dostavit, kdy budou mít adapťák nebo co nového pro ně chystáte na příští rok.

Image

5) Pohlídejte si, co se o vás říká na internetu

Ve finální fázi rozhodování zbývají uchazečům jen dvě školy. Na sociálních sítích si o vás mohou uchazeči zjistit spoustu informací, které jejich rozhodnutí nakonec může převážit na stranu druhé školy. Naopak dobré recenze vám mohou pomoci utvrdit jejich rozhodnutí.

V největší skupině pro prváky na Facebooku (14 000 členů) se dá o školách dozvědět mnoho pikantností či naopak slov chvály. To vše závisí na tom, jak škola plní své sliby žákům a dbá o jejich spokojenost. Vzhledem k tomu, že současní a bývalí žáci škol jsou pro uchazeče nejvěrohodnějším zdrojem informací, můžete mít i po jediné špatné recenzi o několik přihlášek méně. A věřte, že nespokojení žáci se o svůj názor rádi podělí.

Image

Nejen šuškanda ve skupinách na sociálních sítích skýtá nebezpečí pro vaši pověst – recenze na Googlu, na Seznamu i na Facebookovém profilu vás mohou poškodit. Zkontrolujte si, jak na tom je vaše Google firma. Nízký počet hvězdiček vás může velice nepříjemně překvapit. Snažte se na špatné recenze odpovědět a vysvětlit vaši pozici. Dobrá hodnocení pak odměňte poděkováním. O tom, jak se vypořádat s trolly a škůdci na sociálních sítích se bavíme třeba na školení Facebook pro školy. Dobré jméno můžete ztratit mrknutím oka, znovu jej vybudovat však trvá velice dlouho.

Chcete se naučit oslovit uchazeče na internetu?

Přijďte na naše školení!

       8. 4. 2021      9:30      Internetový marketing pro školy

     22. 4. 2021      9:30      Facebook pro školy

     29. 4. 2021      9:30      Instagram pro školy

Vyberte si z dalších školení