Slovník pojmů: Přístupnost webu

Zuzana Halabalová

« Back to Glossary Index

Školy mají povinnost zajistit, aby jejich weby byly přístupné, a to tím, že je pro jejich uživatele, zejména pro osoby se zdravotním postižením, učiní vnímatelnými, ovladatelnými, srozumitelnými a stabilními.

Přístupnost webu (Web Accessibility) ve smyslu Zákona č. 99/2019 Sb. o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací, je soubor technických pravidel, která zajišťují bezproblémové používání webu bez ohledu na:

  • zařízení, ze kterého web zobrazujete,
  • software na něm nainstalovaný,
  • nastavení zařízení nebo software,
  • fyzický stav uživatele (typicky zdravotní handicap).

Přístupné webové stránky tedy umožňují, aby se na nich orientoval dobře uživatel s mobilem i s chytrou televizí (tzn. že weby jsou tzv. responzivní, viz náš samostatný článek), a zároveň je potřeba zabezpečit, aby například slepým uživatelům mohl specializovaný prohlížeč informace z webu přečíst (na webu tak nesmí být typický nešvar: textové informace uložené v obrázku z Wordu) .

Přístupné weby jsou ale ve skutečnosti lepší pro všechny uživatele bez výjimek: například pro ty, kteří raději pracují s webem pomocí klávesnice, protože touchpad na notebooku neradi používají. Čitelnější a přístupnější jsou pak weby i pro vyhledávače, které tzv. „indexují“ obsah webů, což vám pomůže dostat se na lepší příčky ve výsledcích Google nebo Seznamu.

Zajištěním přístupnosti tak nejde pouze o solidaritu s handicapovanými, ale o lepší uživatelský prožitek pro všechny uživatele.

« Zpět na Slovníček marketingových pojmů