Pozor na podvod: internetoví „šmejdi“ zasílají faktury na školy v Česku i na Slovensku

Karel KomínekMarketingové tipy

Na školy v Česku i na Slovensku útočí další zástupci „šmejdů“. Zatímco v minulosti nabízely firmy důvěřivým školám alespoň nesmyslnou službu, nyní dostávají školy rovnou faktury, aniž by bylo patrné, za co platí. České i Slovenské školy hlásí nově takové faktury od První Česká reklamní agentura s.r.o. a Co a Servis s.r.o. Pokud ji zaplatíte, vystavíte se riziku vstupu do obchodního vztahu, ze kterého může být těžké se dostat ven.

Firmy nabízejí nesmyslné služby

Již v minulosti se celá řada škol setkávala s různými nabídkami na marketingové služby, které měly školám výrazně pomoci v on-line prostředí. Různé firmy i jednotlivci nabízeli služby, které byly minimálně pochybné, či je rovnou nebylo možné splnit.

Příkladem těchto služeb je například umístění webu na první příčce ve vyhledávání (SEO) bez zásahu do samotného webu, nebo zápisy do katalogů, ve kterých „když nebudete, tak vás nikdo nenajde“. Je to samozřejmě hloupost. Katalogy nedávají smysl od dob Zlatých stránek – kvůli nim má spousta firem jméno, které začíná prvními písmeny abecedy, ale dnes lidé vyhledávají přes Google. Více jsme o nekalých praktikách jsme psali zde.

Všechny tyto i další pochybné služby mají společné rysy - škola dostane nabídku, která ji má vyděsit - pokud nám nezaplatíte, je s vámi konec. V jádru ale přeci jen existovala nějaká služba, kterou firma mohla dodat a teprve poté vystavit fakturu.

Image

Pozor na zálohové faktury s nabídkou

To se nyní mění. Aktuálně školy v Česku i na Slovensku (ale i firmy) rovnou dostávají zálohovou fakturu k proplacení. Na faktuře budou vágní pojmy jako „optimalizovaný zápis“, „off page SEO“ (tedy optimalizace webu, při které s vašim webem ani nemusíte přijít do kontaktu), „marketingová podpora“ či „Katalogový zápis – premium“. A jak tušíte, není vůbec jasné, za co se platí. Bohužel nejsme jediní, kdo si podobných praktik firem pana Kajtara všiml.

Školy, se kterými jsme v kontaktu, a kterým se podobná faktura objevila v mailu, se nás často ptají, jak je to možné. Pokud nemáte dostatek morální integrity a jste si schopni obstarat nějaké ty programátorské práce, je to snadné. Podívejte:

Jak podobné firmy fungují?

  • Firma naprogramuje program, který se rozeběhne po různých obchodních a dalších rejstřících, a zjistí základní údaje jako název organizace, sídlo, IČO a další.
  • Následně vygeneruje s těmito údaji klidně desítky tisíc faktur.
  • Zašle je automatizovaně na kontaktní emaily.
  • Čeká, kdo se chytne a zaplatí.

Stejný jednatel, identické faktury

Co a Servis s.r.o., DeuxDesigns s.r.o. a První Česká reklamní agentura s.r.o. jsou personálně propojené společnosti. Jednatelem je ve všech případech Adam Kajtar (nar. 1996), který má za sebou několik exekucí. Všechny společnosti jsou známé nevyžádanými hovory a fakturami za neobjednané služby.,

Edit: v reakci na tento článek nás sám kontaktoval bývalý obchodní partner pana Kajtara, který se s ním rozešel, a potvrdil, že faktury byly skutečně vystaveny za neexistující služby.

Naprostá většina takto obdarovaných firem a škol si (doufáme) všimne, že podobné služby nepoptávali a fakturu neproplatí. Ale i jednotky procent zaplacených faktur mohou autorovi dopřát jednoduše vydělané peníze. A protože se jedná o zálohové faktury, zjednodušeně nevstupují odesílateli do účetnictví, dokud nejsou proplacené, takže jich může generovat neomezeně.

Školy jsou zvlášť zranitelné

Školy jsou bohužel pro podobné praktiky skvělým cílem. Z naší praxe víme, že informovanost škol o tom, co je technicky možné či rozumné v rámci on-line marketingu dělat, je stále relativně špatná.

Útočníci mají ovšem situaci usnadněnou ještě tím, že školy musejí být dobrým hospodářem a spousta škol raději něco zaplatí, než aby se dohadovala se zřizovatelem, proč má účetnictví v nepořádku. Nepomáhá ani to, že se podvodníci nezdráhají používat velmi krátké doby splatnosti a následně zasílají automatizované upomínky.

Image

E-mail ignorujte, nic neplaťte a zvažte nahlášení

Doporučení je jednoduché – e-mail ignorujte (ale nemažte), nic neplaťte a zvažte podání podnětu zřizovateli či rovnou na Úřad pro ochranu osobních údajů či Českou obchodní inspekci. A obrňte se trpělivostí – kromě upomínek o splatnosti pravděpodobně budete dostávat podobných nabídek od různých firem stále více a více. Pokud máte jakékoliv pochybnosti o smysluplnosti nabídek na marketingové služby, neváhejte nás kontaktovat nebo využijte naší nezávazné konzultace zdarma.

Pozor si dejte i na sociálních sítích

Poslední dobou se školy s podvodníky setkávají častěji, než kdy dřív. Mimo praktiky zmíněné v tomto článku si dávejte velký pozor především na sociálních sítích, na kterých vám už teď pravděpodobně chodí desítky upozornění o „porušení pravidel“ s hrozbou zablokování stránky. Na toto téma jsme psali článek v minulosti – přečíst si jej můžete zde.

Pokud na tento typ podvodu naletíte, můžete přijít nejen o pracně budovanou stránku, ale pravděpodobně se na vašem účtu objeví také desítky kampaní až za stovky tisíc. Bránit se proti tomuto je poměrně jednoduché – zabezpečte si účty a k platbám používejte školní Revolut. Více o správném zabezpečení a proč používat Revolut najdete v tomto článku.

Akademie Než zazvoní

31. října 2024 | Akademie on-line

Staňte se marketingovým specialistou školy díky balíčku 8 školení.

Více o Akademii

Image