Proč nekvalitní fotky poškozují školní nábor?

Karel KomínekMarketingové tipy

Viděli jste někdy rozmazanou fotku v reklamě na Mercedes-Benz? Jen tato jediná otázka dokáže vyvolat hluboké zamyšlení v hlavách náborářů na našich školeních. A všichni do jednoho přesně ví, proč se ptáme - naši představu o kvalitě produktů či služeb konkrétní značky dokáže rozbít jediná iracionální informace.

Abychom vše vysvětlili, musíme bohužel udělat 5 kroků dozadu. V jádru všeho, čím se zabývají školní náboráři, je doslova a do písmene propagace a prodej konkrétního produktu. Svůj produkt střední školy komunikují jako název oboru, ale ve skutečnosti je mnohem širší - pověst školy, pověst odpovídajícího odvětví, kvalita učitelů, úspěšnost u závěrečných zkoušek, kolektivy, kvalita vybavení či úspěchy školy. Seznam zdaleka není kompletní - spadá do něj vše, s čím se žák setká v průběhu náboru a svého studia.

Ale v realitě bude službu (vzdělání), které mu škola zprostředkuje, spotřebovávat desítky let svého života během praxe. Z hlediska důsledků pro jednotlivce neexistuje významnější bod v rámci života, který by více ovlivnil vaši budoucnost, než je právě volba střední školy. Pokud si zvolíte špatně, nebude vás to bavit, nebudete zažívat úspěch a spirála neúspěchu se roztáčí. Platí to samozřejmě i naopak.

Žáci investují svůj čas do vaší školy

Při rozhodování o střední škole tedy v realitě stojí žáci a jejich rodiče před volbou, kam nainvestují 3 nebo 4 roky svého života, aby žáci následně uspěli v budoucnosti. Pokud si zvolíte špatně, a například nedokážete odhadnout, které odvětví za 4 roky projde dramatickou transformací, vaše investice může zůstat promarněná. A to je ohromné riziko, druhou šanci totiž nedostanete.

Školy také ze své podstaty nabízejí produkt, který směřuje do budoucnosti, protože právě až za 3 nebo 4 roky budou schopni žáci uplatnit nabyté znalosti na pracovním trhu nebo dalším vzdělání. Proto se školy z hlediska svého produktu podobají pojišťovně (díky našim učitelům nezemřete hladem pod mostem) a bance (když investujete 3 roky do nás, získáte více než u konkurence).

Běžný uchazeč uvidí stovky vašich fotek

Teď možná namítnete, že přeci v rámci náboru žádné nekvalitní fotky nemáte. To je samozřejmě možné, ale z naší zkušenosti statisticky vyloučeno. Školy totiž vedou za všech okolností rovnou dvě kampaně současně - akviziční, která trvá každý rok 5-6 měsíců a končí zápisovými lístky, a reputačně-vztahovou, která nikdy nezačala a nikdy neskončí. A věřte, že ta druhá kampaň je pro vás mnohem důležitější než první.

Průměrný uchazeč ví o tom, že vaše škola existuje cca 2-3 roky před tím, než se bude sám muset rozhodovat v devítce. V optimálním případě svou budoucí školu i několik let sleduje na Facebooku, ale dnes spíše na Instagramu a TikToku, kam školy zcela pravidelně umisťují fotografie/videa velmi rozličné kvality. Za celou dobu budování vztahu s uchazečem tak viděl stovky nebo tisíce vašich fotek - na sítích i na webu.

Nekvalitní fotky snižují očekávání o kvalitě vaší škole

Standardem na školních sítích jsou “reportážní fotky”, které dostal někdo z přítomných učitelů za úkol povinně vyfotit a následně je předal správci sítí. Ne všichni mají pro focení cit a pochopení, proč to po nich správce požaduje. Výsledkem jsou pak fotky, které nejen zobrazují “tvrdou realitu” znuděné třídy druháků na školní exkurzi, ale také rozmazané či komprimované fotky s křivým horizontem.

A tím se vracíme k otázce z úvodu: jak mám věřit technické škole, která se chvástá nejmodernějším vybavením a nevídanou precizností, že skutečně zvládá nejmodernější techniku, když nedokáže vyprodukovat nerozmazanou fotku? Jak mám věřit škole, která se chlubí úžasnými kolektivy, když na fotkách vidím jen otrávené puberťáky? Dali byste své úspory finančnímu poradci, kterého jste našli přes nástěnku v Kauflandu?

Hraje proti vám spousta lidských iracionálních procesů - nejznámější je haló efekt. Sice můžete mít tu nejlepší školu a nejkvalitnější žáky, ale pokud  bud první informace, kterou si s vaší školou spojím, negativní novinový titulek, nikdy můj vztah k vaší škole nezměníte. A pak je jedno, že můžete dodat stohy materiálů s vašimi úspěchy a důkazy kvality - už se o vás nebudu dále zajímat a na vaši školu nikdy nepřijdu.

Naučte se fotit na interaktivním workshopu

Vše se dá samozřejmě změnit. Stačí sledovat několik základních pravidel pro organizaci školního náboru a řízení reputace. Ale především je potřeba alespoň jednoho člena vašeho školního týmu naučit, co přesně je potřeba fotit a jaké základní pravidla sledovat.

Proto jsme pro vás připravili speciální workshop v Brně (25. ledna) a v Praze (4. dubna), který vás provede focením na běžné mobilní telefony, technickými pravidly i přípravou scén. Díky kvalitnějším fotografiím tak dokážete nejen zvyšovat dosah vašich příspěvků na sociálních sítích, ale zároveň také získáte kontrolu nad řízením pověsti školy, která je nejdůležitějším faktorem při rozhodování o střední škole. Na wokrshop máme zatím skvělé ohlasy, moc rádi se setkáme i s vámi!

Canva pro učitele středních škol

27. června 2024 | on-line školení

Vytvářejte úžasné grafické materiály! Canva vám pomůže vytvářet hezké a funkční materiály, i když nejste profesionální grafik.

Více o školení

Image