Proč sociální sítě nemůžou být školní nástěnkou?

Nela PliešovskáMarketingové tipy

Pokud spravujete školní sociální sítě, určitě jste se setkali s tím, že vám kolegové tlačí do příspěvků informace, které by za jiných okolností visely na papírové nástěnce, nebo putovaly k rodičům poštou. I když to myslí dobře, nevědomky tím pomalu zabíjejí vaše profily na sociálních sítích. Pojďte se s námi podívat hlouběji do fungování algoritmů a zachraňte vaše profily před postupnou smrtí.

Ačkoli jsou sociální sítě v Česku využívané již od roku 2008, pořád se najde řada škol, které při jejich správě tápou. A není to vůbec nic zvláštního - školy na tuto situaci nikdo nepřipravoval. Proto se musí školní náboráři neustále vzdělávat v používání moderních komunikačních nástrojů. Jednou z nejzásadnějších chyb, které se neustále opakují i dnes, je používání profilů na sociálních sítích k předání provozních informací.

Neviditelné skóre rozhoduje o úspěchu

Pojďme si hned na úvod vyvrátit jeden velký mýtus – pokud škola něco publikuje na sociálních sítích, neznamená to automaticky, že daný obsah vidí všichni fanoušci. Popravdě je to spíše naopak – téměř nikdy obsah neuvidí všichni fanoušci. Jak je to možné?

Instagram a Facebook fungují podobně (i když s určitými odchylkami) – v momentě, kdy vypustíte do světa nový příspěvek, neukáže ho daná síť všem, ale malé testovací skupince, která rozhodne o jeho osudu. Proč? Facebook a Instagram jsou veliká korporace, která má jediný zájem – vydělat skrze reklamu. A tu budou moci zobrazovat lidem pouze v případě, že dané sociální sítě budou skutečně používat.

Proto mají dnes už všechny sociální sítě zabudované mechanismy, které lidem doručují do jejich newsfeedu (hlavní strana, kde se zobrazují příspěvky) pouze to, kvůli čemu se nebudou schopni odtrhnout. Někdo má plný mobil příspěvků o politice, jiný o hokeji a další o koních. Naše zájmy jsou různé a tak i naše newsfeedy na Facebooku, Instagramu, YouTube nebo TikToku. V jeden okamžik tak o pozornost každého vašeho uchazeče soupeří tisíce stránek a profilů.

K určitému typu obsahu, reps. ke každému profilu, který existuje na sociálních sítích, má každý jednotlivý uživatel určitou sílu vztahu. Ta se dá zjednodušeně vyjádřit číslem, které je výsledkem toho, jak často příspěvky konkrétního profilu komentujete, lajkujete, sdílíte nebo se u nich jen zastavíte při rychlém průletu obsahem. Zjednodušeně řečeno - sociální sítě ví, že budeme hltat cokoli, co vypustí profil A, ale příspěvek profilu B zkousneme jen jednou za 14 dní.

Ale zpátky k našemu příspěvku – publikovali jsme jej na Facebookové stránce s tisícovkou fanoušků, nicméně v první fázi se zobrazí pouze několika málo z nich, odhadem nižším desítkám lidí. Dobrá zpráva je, že jsou to zhusta vaší nejzarytější fanoušcí, kteří reagují dobře na téměř cokoli, co vypustíte ven. A nyní začíná to podstatné – Facebook se dívá na to, kolik lidí z těch, kteří příspěvek viděli, na něj i zaregovalo (like, sdílení, komentář, rozkliknutí fotky…).

Pokud je tento poměr lepší než to, co Facebook označí jako score pro kvalitní obsah, pustí váš příspěvek další množině lidí, třeba stovce. Část bude z vašich současných fanoušků a menší část z lidí, kteří vás ještě neodebírají, ale odpovídají svým profilem zájmům těch, co už ano.

Image

Nevhodný obsah stránku pomalu zabíjí

Facebook se ale nikdy nepřestane dívat, jestli další a další skupiny, které obsah uvidí, reagují stejně pozitivně, jako ta prvotní. A zde vás určitě napadne, co se může snadno stát – pokud bude na příspěvek reagovat dobře jen první skupinka, dostane se příspěvek ještě k druhé a možná i třetí, ale ne ke čtvrté. Takový příspěvek dosáhne třeba na 35 % vašich fanoušků a dále se doručovat nikomu nebude.

Nebo jste publikovali něco skvělého, a potom můžete dosáhnout třeba na 85 %. V opravu výborných případech se můžete snadno přehnoupnout přes 100 % a dosáhnout třeba na 800 %, nebo jako v případě virálního hitu SOŠ a SOU Polička na 7093 % (ano, skutečně) vaší původní fanouškovské základny – to už se bavíme o statisících oslovených lidí zcela zdarma.

Jediné, co zde rozhoduje, je kvalita obsahu – tím je míněno to, jak moc je obsah relevantní a přizpůsobený pro vaší konkrétní cílovou skupinu. Pokud recepty publikuje gastronomická škola, bude to řádově úspěšnější obsah, než to stejné video publikované na lesnické škole. Není tedy žádný zázračný obsah, ale jen ten více a méně vhodný pro vaši značku. 

Stránky, které dokážou zaujmout násobky svých fanoušků, jsou pro Facebook zlatou žílou a bude je chtít podporovat. Proto všem stránkám, které zvládají dlouhodobě komunikovat úspěšně, zvyšuje uměle počet lidí v úvodní testovací skupince, a tím rozšiřuje pravděpodobnost, že se příspěvek dobře uchytí.

Pokud tedy komunikujete zhruba pořád stejně, zůstává vám testovací skupinka stejná. Jenže pokud komunikujete špatně, nebo dokonce nekomunikujete vůbec, skupinka vám kontinuálně padá. Proto školy každý rok řeší po prázdninách polomrtvé profily.

A tady se dostáváme k tomu hlavnímu – sociální sítě nejsou web, a pokud se k nim jako k webu budete chovat, odumřou vám pod rukama. Na webu totiž můžete nudné dokumenty a informace jen pro část studentů schovat, ovšem na sociálních sítích budou vždy na vaší „hlavní stránce”. A jak už teď víte, každý jedne příspěvek, který publikujete, ovlivňuje celkového score výkonu vaší stránky jako takové.

„Upozorňujeme žáky 2.V, aby si nezapomněli vzít lyžáky”

Pojďme se tedy podívat, co se stane s příspěvkem o lyžáku, který se týká třeba jen dvou tříd na škole s 600 žáky (typicky jsou navíc podobné servisní informace publikovány pouze jako text, což je typ příspěvku, který má nejmenší dosah). Ihned po publikaci vaší zprávy se zobrazí 20 lidem – jenže ouha, pouze dva z nich byli druháci, kteří ovšem nikam z finančních důvodů nejedou. 

Zbytek byli žáci jiných tříd, jedna učitelka a angažovaná matka jedno čtvrťáka. Vám se tedy podařilo získat 2 palce, postoupili jste do druhého kola, zobrazili se dalším 20 lidem, získali ještě 1 srdíčko, ale tam to skončilo. Výsledek? 40 zobrazených lidí z 600 fanoušků, 2 lajky a 1 srdíčko a 0 zasažených druháků, ke kterým se měla zpráva dostat původně.

Škola tedy v dobré víře dala servisní informací na zábavní platformu, ale kvůli vnitřním mechanismům vytvořila situaci, kdy se ani cílová skupina nemohla technicky ke sdělení dostat. Ano, sice máte příspěvek pořád u vás na profilu, ale tam nikdo nechodí – všichni hltají pouze svůj newsfeed, ve kterém váš příspěvek prohrál souboj s nejnovějším videem z Minecraftu. A vaše stránka dostala značnou ránu do statistik.

Až vás tedy budou kolegové nutit do publikování informací, které by měly být na nástěnce, vysvětlete jim klidným hlasem, že Facebook, Instagram, YouTube i TikTok jsou zábavní platformy, které můžete při chytré strategii využít k ovlivňování vaší pověsti, ale bohužel podobné příspěvky tam publikovat nemůžete.

A pokud by vás zajímalo, co byste naopak publikovat měli, přihlaste se na naše on-line školení o Facebook a Instagramu, které vedou zkušení profesionálové. Nebo se přihlašte k e-mailovému kurzu zcela zdarma.

sociální sítě

Letní akademie pro učitele

Intenzivní kurz uprostřed jižní moravy

Staňte se expertem na školní nábor a komunikaci! Připravili jsme pro vás ucelený program, který vás provede půlrokem vzdělávání během pouhých 4 dní.
Více o školení

školení pro učitele - Letní akademie