Než zazvoní na začátku ledna 2017 uspořádalo průzkum mezi 312 výchovnými poradci ze základních škol ze všech krajů České republiky.
Než zazvoní se standardně věnuje průzkumům u žáků základních škol a jejich rodičů. Tentokrát se průzkum týká přímo práce výchovných poradců a porovnání výpovědí uchazečů a jejich rodičů.
Průzkum je veřejnou součástí širší dlouhodobé studie společnosti Než zazvoní. Ta mapuje proces rozhodování o výběru školy u žáků osmých a devátých tříd. Výsledky studie by měly sloužit především vedoucím pracovníkům středních škol k tomu, aby činili zodpovědná a efektivní rozhodnutí, výchovným poradcům základních škol pro zlepšení obrazu o žákovských preferencích a dalším subjektům zajímajícím se o proces rozhodování o volbě školy a povolání.
Hlavní zjištění průzkumu
- Výchovní poradci mají v průměru desetiletou praxi a jsou v 50 % starší 51 let. Ve velké většině se výchovnými poradci stávají ženy (87 %). Roli výchovných poradců tedy zastávají zkušení pedagogové. Podíl mužů v roli výchovných poradců odráží rozdělení učitelů dle pohlaví v základním školství.
- Výchovní poradci jsou za svou práci odměněni snížením pedagogického úvazku ve většině případů o 1 hodinu týdně. Výchovní poradci však reálně svou prací tráví mnohem více času, mají na starosti metodickou a informační činnost, inkluzi a kariérové poradenství. Pouze kariérové poradenství jim v průměru zabere reálně téměř 2 hodiny týdně.
- Časová dotace výchovného a kariérového poradenství je nedostatečná.Při průměrném počtu 110 žáků druhého stupně jedné ZŠ a snížení úvazku o jednu hodinu týdne tak výchovným poradcům na jednoho žáka vychází 22 minut čistého času. Pokud vezmeme do úvahy deklarované 2 hodiny týdně na kariérové poradenství a předpokládaný počet 30 dětí v osmé a deváté třídě, tak poradci připadá na osobní péči o jedno dítě včetně administrativy a dalších povinností 2,6 hodiny ročně.
- Frekvence osobních rozhovorů mezi žáky a výchovnými poradci se během osmého a devátého ročníku, kdy se žáci rozhodují o svém dalším vzdělávání, zvyšuje. Zatímco v osmé třídě se tváří v tvář v soukromí baví s většinou žáků pouze 28 % dotazovaných. V deváté třídě je to již 50 % výchovných poradců. Dvě třetiny výchovných poradců žákům v rámci kariérového poradenství doporučují konkrétní školy. Výchovní poradci se tedy snaží radit s výběrem školy, avšak jejich radu za rozhodující pokládá pouze 1 % dotazovaných osmáků[1].
- Výchovní poradci v 95 % pak upozorňují na dny otevřených dveří, v 97 % předávají žákům informace o středních školách ve formě letáků. I když je předávání letáků nejčastější činností výchovného poradce, za nejvíce důležité je považuje pouze 16 % výchovných poradců.
Vstupte do světa generace Alfa
