reference
Kdo je připraven, není zaskočen - praví staré úsloví. V případě náboru 2020/2021 to ale platilo více než kdy dříve. Když přišla pandemie koronaviru v březnu 2020, školy měly již tu nejdůležitější část náboru za sebou. Když se ale schylovalo k druhé vlně na přelomu srpna a září, připravoval se na nejhorší málokdo.
Konzultanti Než zazvoní od srpna jezdili po školách a varovali ředitele, aby co nejrychleji pořídili fotky a připravili se na on-line nábor, protože epidemická situace se komplikovala. A skutečně, školy na podzim zavřely a do podávání přihlášek se žáci do škol podívali jen na skok před Vánoci.
Do on-line prostředí se musely přenést všechny prvky kontaktní kampaně: burzy, návštěvy na školách i dny otevřených dveří. Jak si s tím poradili na škole, kde jsou zvyklí dělat věci tak trochu jinak?
Než zazvoní se školou vymyslelo již na podzim jasný plán - den otevřených dveří musí proběhnout v on-line podobě. Klasická prezentace s textovými slajdy ovšem nepřicházela v úvahu - emko, jak se škole říká, je o strojích, odbornících a nejmodernějším vybavení. A to zachytíte na prezentaci atraktivně jen velmi těžko - a hlavně staticky.
Druhý důležitý prvek, který nám neustále vychází v průzkumech, je fakt, že se uchazeči na dnech otevřených dveří chtějí potkat se studenty. Bylo tedy jasné, že potřebujeme i zapojení studentů.
Pak tady byl samotný formát - video musí to být dostatečně dynamické, aby se na nej vydrželi dívat příslušníci generace Z, kteří hltají 15 až 30 sekundová videa a ještě ke všemu často zrychleně.
A poslední střípek do skládačky představovala komunikační strategie školy, která vznikla na základě analýz Než zazvoní. V jádru komunikační strategie emka je několik pilířů a ten nejdůležitější se musel přenést do videa: škola komunikuje jako pracoviště vybavené nejmodernější technikou a doslova drží prst na tepu doby.
Velmi brzy tedy padlo důležité rozhodnutí - den otevřených dveří bude skze video, které navíc budeme vysílat živě na Facebooku. A aby vše bylo dostatečně dynamické a video vtáhlo uchazeče do děje, bylo potřeba vše podat z vlastního pohledu - tak, jako by uchazeči byli skutečně ve škole.
K tomu bylo potřeba zakoupit dva důležité kousky vybavení: kvalitní mobil s nadstandardní kamerou a gimbal. Kvalitní mobil jsme škole doporučili pořídit hned z několika důvodů, ale tím hlavní jsou nároky sociálních sítí. Z naší praxe moc dobře víme, že jakmile stejnou událost zachytíme kvalitní kamerou a ne průměrným mobilem, okamžitě se to projeví na množství reakcí. A je výrazně jednodušší propojit s Facebookem mobil, než jakoukoliv jinou (byť profesionální) kameru.
Nejedná se o žádnou penalizaci Facebooku nebo Instagramu, ale o preference uživatelů. Druhým dílem do skládačky byl gimbal, neboli stabilizační držák na mobil, který pomocí série elektromotorků a gyroskopů umožňuje minimalizovat třepání obrazu za chůze.
Po pořízení nové výbavy bylo potřeba se s gimbalem sžít. Ovládání není složité, ale je dobré vše dostat „pod kůži”, protože v živém on-line vysílání není prostor na chyby. Jeden z členů propagačního týmu se ujal role kameramana, naučil se několik speciálních pohybů a zejména vypiloval typ chůze, který zabezpečoval co nejplynulejší pohyb kamery.
Pan ředitel mezitím s týmem navrhl trasu, kudy den otevřených dveří povede – cílem bylo udělat video tak krátké, jak to je ještě možné, ale zároveń ukázat vše potřebné. A tak vzniklo první nácvikové video, kde pouze pan ředitel s hrubým popisem toho, co se bude v jednotlivých místnostech dít, prošel společně s kameramanem celou trasu – výsledek měl kolem 20 minut.
Jakmile byla jasná trasa, bylo potřeba doladit scénář – cílem bylo, aby školou provázeli 2 průvodci, kteří okomentují nejzajímavější části školy. K těmto „atrakcím” tak bylo potřeba zabezpečit dostatečný počet kolegů, kteří danou ukázku spustí či dále okomentují, a tak uchazečům na monitorech lépe popíšou, o čem je vlastně škola.
Protože současná generace uchazečů je netrpělivá, bylo potřeba to nejatraktivnější z jednotlivých stanovišť ukázat právě ve chvíli, kdy na místo dorazí průvodci - tedy bez prostojů.
Tým byl připravený, událost na Facebooku založená a zpropagovaná, a pak přišel den D. Video se vysílalo 23. listopadu 2020 v odpoledníhch hodinách. Celý tým fungoval perfektně, jediným problémem se ukázala být rychlost připojení k internetu – protože trasa zahrnovala 2 budovy a krátkou jízdu autem, bylo potřeba se spolehnout na mobilní datové připojení. To občas nestíhalo přenášet video a tak docházelo k rozpixelování obrazu.
I přes tento malý technický problém ale projekt jednoznačně splnil své cíle a dokonce řadu překonal. Předně, tým se naučil lépe spolupracovat a osvojili si i řadu nových dovedností. Dále se díky inovativnímu způsobu komunikace s uchazeči podařilo škole upevnit pozici technologického leadera v regionu. Hlavně se ale škole podařilo oslovit tisíce lidí.
Třešničkou na dortu je poté to, že si on-line dne otevřených dveří všimli i redaktoři z České televize a přijeli přímo na školu za ředitelem natočit reportáž o moderní komunikaci škol, kam kromě jesenické techniky zařadili Univerzitu Palackého v Olomouci.
Video v číslech
"*" indicates required fields