Pojem wellbeing je ve školním prostředí skloňován stále častěji. Obecně ho můžeme popsat jako stav, ve kterém se cítíme dobře a zvládáme dobře fungovat. Světová zdravotnická organizace (WHO) popisuje wellbeing jako „stav pohody, ve kterém jedinec realizuje své vlastní schopnosti, dokáže se vyrovnat s běžnými životními stresy, dokáže produktivně pracovat a je schopen přispívat své komunitě.” Poslední dva roky se ve velké míře podepsaly na duševním zdraví a celkové spokojenosti celé společnosti. U žáků se častěji objevují úzkosti a pocity strachu, učitelé čelí syndromu vyhoření.
Výzkumy dokazují, že úroveň wellbeingu ovliňuje mimo jiné produktivitu a schopnost učit se. Školní prostředí je jedním z faktorů, které ovlivňuje celkovou životní spokojenost učitelů i žáků – a ta se odráží na jejich výkonech. Je tedy více než žádoucí, aby se škola aktivně snažila podpořit wellbeing zaměstnanců a žáků. Cítí se u vás žáci a učitelé dobře? Zvládají se koncentrovat a dosahují dobrých výsledků? Jaké jsou vztahy na pracovišti a ve třídách?
Všímavost jako cesta ke spokojenosti
Jaké benefity přináší praxe všímavosti?
Díky praxi všímavosti se člověk cítí více v klidu, lépe se soustředí a je produktivnější. Zvládá také snáze ovládat své emoce a zpracovávat stres. Všímavost má také pozitivní vliv na navazování kvalitnějších mezilidských vztahů. Mindfulness poskytuje studentům i učitelům nástroje k řešení každodenních situací, snižování stresu a pomáhá přesměrovat pozornost na vzdělávání.
Pokud jsou žáci v klidu a zvládají držet pozornost, učiteli se lépe učí, což přináší lepší výsledky a větší spokojenost. A spokojení žáci a zaměstnanci mají velký vliv nejen atmosféru na škole, ale také samotnou pověst a značku školy.
Cvičení, která můžete vyzkoušet ihned
Existuje mnoho technik všímavosti, které se dají aplikovat jak do každodenního života, tak do školního prostředí. Většina z nich zabere jen pár minut a nejsou k nim potřeba žádné pomůcky – stačí odhodlání a trpělivost. Skze malé, dosažitelné kroky a pravidelnou praxi nastává změna.
Vyzkoušejte následující dvě cvičení pro koncentraci a zklidnění mysli:
Pozorování dechu
Pohodlně se usaďte se vzpřímenou páteří. Pokud je to možné, zavřete oči (pomůže vám to lépe se soustředit). Až budete připraveni, přeneste svou pozornost na dech. Vnímejte každý nádech a výdech, teplotu vzduchu, který vdechujete a vydechujete. Uvědomte si, jestli je váš dech mělký nebo hluboký a kam směřuje. Cvičení provádějte několik minut nebo tak dlouho, jak budete potřebovat ke zklidnění roztěkané mysli.
K tomuto cvičení se můžete vrátit kdykoli během dne, když se budete potřebovat soustředit – například během příprav materiálů nebo společně se žáky před testem.
Ukotvení přes pět smyslů
Opět se pohodlně se usaďte se vzpřímenou páteří. Pokud je to možné, zavřete oči (pomůže vám to lépe se soustředit). Až budete připraveni, přeneste svou pozornost na podložku, na které sedíte. Uvědomte si polohu vašeho těla, vašich rukou, zavnímejte zem pod sebou. Potom přeneste pozornost na zvuky, které vás obklopují. Následně se zaměřte na vůně. Polkněte a uvědomte si, jakou chuť máte na jazyku. Rychle otevřete a zavřete oči a v duchu si prohlédněte obrázek, který jste takto „vyfotili“. Na závěr se opět zaměřte na podložku pod sebou a všechny hmatové vjemy.
Toto cvičení pomáhá přivést tělo a mysl do přítomného okamžiku. Můžete ho vyzkoušet před poradou nebo společně se žáky na začátku hodiny.
Záležitost interní komunikace
Péče o spokojenost a produktivitu zaměstnanců i žáků je součástí interní komunikace školy. Jedná se o aktivity, které mohou pozitivně ovlivnit atmosféru ve škole, vztahy mezi zaměstnanci i fungování třídních kolektivů. V dlouhodobém horizontu tyto aktivity také ovlivňují samotnou značku školy.
Jak dokazují naše průzkumy a rozhovory s uchazeči o studium a se samotnými žáky, atmosféra a kolektiv je pro ně jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru školy.
Chcete se postarat o lepší atmosféru ve škole?
Přihlaste se na náš workshop!