Současná krize a karanténa rozhodně není příjemným zážitkem – nejde ale o první krizi, kterou zažíváme a zcela určitě nejde ani o poslední. Ekonomické následky budeme pravděpodobně řešit následující měsíce, ne-li roky. Svět se ale točí dál, lidé dál pokračují ve svých životech a momentálně se rozhoduje o tom, jaké organizace budou po krizi silnější než před ní.
Změnila se pravidla hry – vaši žáci nechodí do škol, ale sedí doma a celý den jsou online. Stejně tak vaši uchazeči. Maturanti se bojí toho, že nebudou na maturitu dostatečně připraveni. Uchazeči zase toho, že se nedostanou na střední školu. Možná vám tyto obavy přijdou iracionální, pro vaše žáky a uchazeče jde o zásadní otázku jejich budoucnosti.
V krizích se rodí silné značky – a nezáleží, zda je o Amazon, Google nebo vaši školu. Máme pro vás pár tipů, co dělat.
Staňte se hybnou silou
Osobní kontakt se omezil, online kontakt se zvýšil. Staňte se ukázkovým příkladem toho, co dělat a hledejte řešení na problémy vašich studentů. Máte počítače, které můžete půjčit žákům domů? Učebnice, které žáci potřebují jsou ve škole? Co obědy dětí zdravotnického personálu?
Můžete udělat nějaké dobré skutky? Zlínská cukrárna Dino musela kvůli opatřením zavřít a tak se rozhodli rozvážet všechny své výrobky zdravotníkům, záchranářům a hasičům – dobrý skutek se jim odměnil skvělým PR. Objevili se v celostátních médiích a na Facebooku mají 16 000 reakcí. Dělejte dobré skutky – určitě se vám to vrátí.
Jděte příkladem
Mnoho společenských problémů má základ v lidském chování a my se momentálně musíme omezit a přizpůsobit. Ukažte, že vaše škola (vedení a učitelé) jdou příkladem – že nechodí ven, nosí roušky a dělají vše pro to, aby v krizi ochránili nejen sebe, ale i všechny ostatní.
Jak na to? Vyfoťte se s rouškou, dejte fotku na sociální sítě a napište krátký popisek, proč roušky máte a proč by je měli mít všichni ostatní. Komentujte, odpovídejte a hledejte další možnosti, jak jít příkladem.
Buďte vidět
Ukazujte, co se ve škole děje. Našli jste čas na rekonstrukci učebny? Vyfoťte to a dejte na Facebook a Instagram. Jsou učitelé ve škole, nebo sedí doma na home office? Jak učíte – zadáváte úkoly, samostudium nebo děláte každodenní konzultace pro maturanty? Ať děláte co děláte, dejte o tom vědět.
Přemýšlejte nad tím, co můžete vašim žákům nabídnout. Čtení učebnic v rámci samostudia vám moc plusových bodů nepřinese. Co třeba sepsat 10 filmů, na které se mají vaši studenti podívat a které jim usnadní maturitu z češtiny? Nebo 3 knihy, které jim změní pohled na svět? Sepište to, dejte to na web a Facebook.
Mějte zájem o vaše studenty i komunitu
Zajímejte se o to, jak se mají vaši studenti, uchazeči, učitelé i rodiče. Jsou zdraví? Nemají psychické problémy? Zvládají karanténu a izolaci?
Napište vašim žákům e-mail nebo zprávu a zeptejte se, jak se mají. Zda jim něco nechybí. Založte formulář, kde vás mohou kontaktovat lidé spjatí se školou s žádostí o pomoc. Zveřejněte číslo, na které mohou zavolat.
Nezapomeňte na přijímačky
Stejně jako vaši žáci, i vaši uchazeči si zaslouží pozornost. Nikdo neví, jak to bude s přijímacími zkouškami a nikdo neví, kde tyto informace hledat. Udělejte stránku, kde jim poskytnete aktuální informace, které budete aktualizovat v případě, že se dozvíte jakékoliv novinky.
Zároveň myslete na přípravu – sdílejte informace o tom, jak se na přijímačky připravit – co si přečíst, co se naučit a jaké testy si vyzkoušet. Zároveň mějte zveřejněný kontakt, komu napsat nebo zavolat v případě dotazů. Napište článek, ve kterém vše shrnete, sdílejte odkazy a videa na sociálních sítích a aktivně bořte obavy vašich uchazečů.
Začněte měnit styl výuky
Nástroje pro vzdálenou výuku už existují poměrně dlouhou dobu a nyní je ideální čas je začít používat. Upřímně – pokud chcete být vnímaní jako moderní škola, nemůžete si dovolit je nepoužívat.
Natočte výukové video a dejte jej na YouTube. Udělejte webinář pro vaše studenty. Nebo plně implementujte například Google Classroom nebo Microsoft Teams a začněte učit vzdáleně plnohodnotně. Nebo alespoň vezměte mobil a udělejte živé vysílání některých předmětů. Nemusíte hledat to nejideálnější řešení, jehož implementace bude trvat týdny či měsíce – začněte ještě teď. V Než zazvoní jsme měli historicky první webinář ve středu 18. 3.
Podrobnější rešerši nástrojů připravujeme a zveřejníme ji na našem webu hned, jakmile bude hotová. Pokud ale máte konkrétní dotazy, neváhejte nás kontaktovat.