Nová politika Google tlačí školy do kvalitních webů zaměřených na uchazeče a studenty

Jakub RohMarketingové tipy

V březnu 2024 Google představil klíčovou aktualizaci a nové politiky proti spamu, které mají významný dopad na výsledky vyhledávání. Tyto změny ovlivní všechny, včetně školních webů. Pojďme se podívat, co to znamená pro vaši školu a jak můžete zajistit, že váš obsah zůstane na vrcholu výsledků vyhledávání.

Klíčová aktualizace Google v březnu 2024

Tato aktualizace od Google prioritizuje obsah, který skutečně pomáhá a informuje uživatele, oproti stránkám, které jsou optimalizovány hlavně pro získání kliknutí bez poskytování skutečné hodnoty. Jinými slovy - Google bude pomáhat webům, na které lidé nejen přijdou, ale budou je i číst.

Jako tvůrci obsahu školních webů byste se proto měli soustředit na vytváření obsahu webu, který odpovídá otázkám a potřebám vašich studentů a rodičů – například průvodce výběrem oboru, příběhy úspěšných absolventů nebo informace o školních projektech, ze kterých budou patrné benefity pro uchazeče nebo studenty (pozor, musí být vhodně zakomponované do struktury webu a mít správný narativ, samotné informování o projektech nestačí). Toto zlepší nejen vaše pozice ve vyhledávání, ale i důvěru a angažovanost vaší školní komunity.

Vytváření obsahu znamená nejen psaní článků, ale také plánování a strukturování celého obsahu webových stránek, včetně pečlivé organizace informací o nabízených oborech a vytváření přehledných, informativních stránek, které snadno odpovídají na otázky návštěvníků.

Nová FB skupina pro učitele:

Umělá inteligence ve školství

Novinky ze světa AI, návody, rady a tipy a samozřejmě diskuze na všechna témata spojená umělou inteligencí.

Přejít do skupiny

Google vždy prioritizoval kvalitní weby, nyní bude ještě víc

Znamená to mimo jiné, že každá stránka na webu má přinášet hodnotu a je snadno nalezitelná ve struktuře, vyhledávání a občas také v samotném obsahu jiných stránek. Stránka přináší v tomto smyslu hodnotu, když obsahuje informace nebo obsah, který je pro uživatele přínosný nebo zábavný, a odpovídá na jejich dotazy nebo potřeby.

Ve vztahu ke školním webovým stránkám to znamená nabízet obsah, který srozumitelně informuje o jednotlivých oborech, představuje unikátní vzdělávací přístupy, jako je například podoba praxe, a zobrazuje úspěchy studentů a školy. Tento přístup pomáhá budovat důvěru a zapojení potenciálních studentů a jejich rodičů.

Důležitým aspektem je tvorba obsahu, který odpovídá očekáváním a zájmům uchazečů, s použitím správného jazyka, který vyvažuje odbornost a přístupnost pro cílovou skupinu. Tímto způsobem vytváříte ucelený a uživatelsky přívětivý web, optimalizovaný pro vyhledávače a odpovídající profesionálnímu postavení školy.

Je opravdu důležité si uvědomit, pro koho reálně váš školní web tvoříte, proč vůbec školní web provozujete a jakou má roli v náborovém procesu. V Než zazvoní z dat víme, že je web centrem vaší online existence a tedy místem, přes které projde v podstatě 100 % uchazečů. Právě uchazeči a poté současní studenti jsou ti, pro které web musíme vytvářet v první řadě, a kteří musí ve vašem obsahu spatřovat hodnotu. Proto doporučujeme se nad podobou vašeho webu opětovně zamyslet a zkusit obsah optimalizovat tak, aby veškerý obsah, který není namířený na uchazeče, byl odsunut nu druhou a další priority.

Nové politiky proti spamu

Google zavedl nové politiky proti třem praktikám:

  • zneužívání expirovaných domén
  • masová produkce obsahu
  • zneužívání reputace webu.

Tyto praktiky negativně ovlivňují kvalitu výsledků vyhledávání a mohou vést k penalizaci webu. Naštěstí se nejedná o praxi, která by u školních stránek byla běžná.

Praktické rady pro školní weby

  1. Zaměřte se na kvalitu a užitečnost: vaše webové stránky by měly poskytovat hodnotný obsah, který odpovídá potřebám vašich uchazečů, studentů a jejich rodičů. Web, na který nikdo nepřijde, nepřináší škole žádný užitek. Proto nepriorizujte informace, které školy musejí ze zákona publikovat, či dokonce informace, které chce na úkor reálných cílových skupin webu prezentovat vedení školy.
  2. Vyhněte se špatným praktikám: zajistěte, že váš obsah neporušuje nové politiky Google tím, že se vyhnete zneužívání expirovaných domén, masové produkci obsahu a zneužívání reputace webu.
  3. Pravidelně aktualizujte obsah: Udržujte obsah vašich stránek aktuální a relevantní. Mějte za všech okolností aktualizované zejména informace o dnech otevřených dveřích, ostatních akcích pro uchazeče a podobě a charakteru přijímacího řízení. Pravidelné aktualizace pomáhají zlepšit hodnocení na Google.

Využijte etické SEO praktiky a pomozte vašemu webu

SEO (optimalizace webu pro vyhledávače) zahrnuje široké spektrum praktik, z nichž je část považována za škodlivé. Využitím těch správných ale můžete zvýšit dosah vašeho školního webu a přitáhnout více zájemců o studium.

Etické SEO praktiky pro školy zahrnují tvorbu kvalitního a relevantního obsahu, který přesně popisuje nabízené obory a odráží skutečnou nabídku školy. Je vhodné psát o úspěších v konkrétních oborech, zajímavostech z vyučování a mimoškolních aktivitách.

Kromě tohoto je důležité také další rozšiřování unikátního obsahu, který bude komplementární se značkou vaší školy, zejména o psaní článků na témata, která souvisí s vaší školou:

  • školy s auto obory - nejnovější trendy v autoprůmyslu, elektromobilita, autonomní řízení, rozdíly v palivech etc.
  • gastronomické obory - recepty, nejluxusnější hotely světa, popisy různých kuchařských technik, návody na stolování, broušení nožů kamenem etc.
  • IT obory - programovací jazyky, rozvoj AI a výzvy s tím spojené, tipy na zajímavé služby na internetu, zásady bezpečného pohybu po internetu etc
  • zahradnické obory - návody, rady, tipy, udržitelné praktiky etc.

Pokud se právě děsíte, kolik práce navíc vám podobná aktivita může přinést, tak není třeba propadat beznaději - podobné praktiky dávaly smysl vždycky, ale letos poprvé máte k dispozici vlastního osobního asistenta v podobě ChatGPT.

Publikování článků, které kontextem navazují na zaměření školy, bude mít hned několik pozitivních efektů pro komunikaci celé školy - pomůžete pozici webu ve vyhledávačích, získáte množství nových návštěvníků, pomůžete budovat značku školy, získáte obsah pro recyklaci na sociálních sítích a to ani nemluvíme o tom, že dobře napsaný článek za vás bude pracovat každý den v roce několik let.

Aktualizace Google přináší nové výzvy, ale jak je vidět, také příležitosti pro zlepšení viditelnosti vašeho školního webu. Zaměřením se na kvalitní, užitečný obsah a dodržováním osvědčených postupů SEO můžete docílit toho, že váš web bude silnější než kdy dříve.

Letní akademie pro učitele

Intenzivní kurz uprostřed jižní moravy

Staňte se expertem na školní nábor a komunikaci! Připravili jsme pro vás ucelený program, který vás provede půlrokem vzdělávání během pouhých 4 dní.
Více o školení

školení pro učitele - Letní akademie