Zaplaťte nám a nesmažeme vás z katalogu! Zlepšíme vaší pozici na Google! Prověříme, jestli na web vaší školy nevedou nebezpečné zpětné odkazy! Takové a podobné nabídky chodí ředitelům škol každý den. Většina z nich jsou ale jen obchodníci s horkou vodou.
Možná to znáte - do schránky vám přišla zajímavá nabídka: seriózně se tvářící společnost vám slibuje, že pomůže váš web dostat na přední příčky na Google i na Seznamu. To přece logicky potřebujete, žáci nepřibývají a v on-line prostředí vaše škola moc chodit neumí. Stačí když zaplatíte určitý obnos a voilá – budete nahoře ve vyhledávačích a každý se o vaší škole dozví…
To se ale bohužel nestane, protože to ani není možné. Ano, optimalizovat weby pro vyhledávače samozřejmě lze, ale je to tak komplexní problematika, že se s ní musí počítat již při tvorbě samotného webu. U technicky a koncepčně zastaralého webu to je ale zbytečná investice.
O skutečné pozici ve vyhledávačích totiž rozhoduje nejen použitá klíčová slova, stav konkurence, ale primárně například rychlost či správné mobilní zobrazení, ale třeba také to, jaká je návštěvnost vašeho webu, co na něm uživatelé dělají či jak dlouho na něm zůstanou - tedy faktory, které dle Google vypovídají o kvalitě webu.
Dalším důvodem, proč není možné slibovat konkrétní pozice, je fakt, že výsledky vyhledávání jsou personalizované, tedy přizpůsobené konkrétním lidem. Pokud někdo hledá jeden zájezd za druhým a napíše do vyhledávače “egypt”, získá spoustu odkazů na cestovky. Člověk zajímající se o politiku a mezinárodní dění spíše najde nahoře Wikipedii a mezinárodní zpravodajství.
A pak tady máme důležitou otázku - i kdyby všechno fungovalo jako kouzlo a váš web by byl nejvýše, k čemu by to všechno bylo, pokud neudělá na uchazeče dobrý dojem a rychle jej nenasměruje na důvody, proč si vybrat zrovna vaší školu? A tady se vracíme zpátky - o výsledcích rozhoduje i to, jak se uživatelé na vašem webu chovají. Tedy dobře postavené weby budou mít ve výsledcích výhodu, protože na nich návštěvníci tráví více času.
Pokud by stačilo za přední příčky zaplatit 10 000 Kč, neudělal by to každý? A kdyby to udělal každý, jaké faktory pak budou rozhodovat?
Služby, které vám nepomůžou
Pak tady máme separátní kategorii služeb, o které se musí někdo starat a laik příliš nepozná, jestli se vůbec něco děje. Například jedna škola, se kterou spolupracujeme, platí specializovanou firmu za starost o reklamu na vyhledávačích vázanou na klíčová slova (PPC). Za rok spolupráce ale díky této reklamě získala jen 2 návštěvníky webu.
Katalogy také nejsou dobrou investicí. Dnes už není potřeba v nich být, protože školy se hledají jinak, než jak se vyhledával řemeslník ve zlatých stránkách. Většina vašich budoucích žáků se nedozví o vaší škole z vyhledávače či katalogu, ale od vašeho současného či bývalého žáka, na burzách a veletrzích či se o vaší škole dozví na sociálních sítích.
A tady potom nastupuje síla vaší pověsti (neodradí žáky rovnou?), jak máte efektivní web a jak umíte komunikovat na sociálních sítích – šikovné školy jsou schopny si získat žáka roky předtím, než se začne rozhodovat. Natěšený uchazeč si vás poté zveřejní na Instagramu už v momentě, kdy podává přihlášku...
Jednoduché pravidlo pro školy: na sociálních sítích utratíte vaše peníze efektivněji
Proto se dá velmi zjednodušeně říci, že nejlepší investice v on-line prostředí, kterou může střední škola s efektivním webem udělat, je určitě do sociálních sítí. Nikde jinde na internetu nejste schopni za pár tisíc či nižší desítky tisíc pořídit takovou hodnotu, jako právě tam.
Pro ukázku - školy, o které se v Než zazvoní staráme, jsou schopny oslovit za 1500 Kč kreditu na reklamu ke dnům otevřených dveří zhruba 8000 žáků, kteří jsou definovaní věkem, regionem a tím, že studují základní školu.
Billboard by byl násobně dražší, ale především by oslovoval lidi mimo naši cílovou skupinu. Rádio je zcela neefektivní, protože většina zástupců vašich cílových skupin jej neposlouchá. Televize je nedosažitelná, tisk je pro většinu škol extrémně drahý. Sociální sítě ideálně v kombinaci s obsahovým marketingem jsou vaše nejlepší sázka.
Přitom kvalitně spravované sociální sítě se dají vést i zcela zdarma. Rekord u škol, které prošly naší transformací, je cca 11 000 oslovených lidí za měsíc bez jediné investované koruny. Díky drobným investicím v průběhu roku, nebo cíleným investicím v době dnů otevřených dveří, však toto číslo můžete násobně překonat. Na sociálních sítích zkrátka vytvoříte malé kampaně za stovky korun s cílem zviditelnit své úspěchy či strategické kampaně určené k dlouhodobému náboru žáků či budování značky školy. Pokud chcete vědět konkrétněji, jak co nejlépe propagovat na sociálních sítích vaši školu, napište nám nebo zavolejte.
Pokud tedy uvažujete, kam podobný obnos na internetu investovat, jsou sociální sítě nejlepší volba.
Kdy říci jasné ne?
- Pokud vám někdo pošle fakturu a vyhrožuje, že když nezaplatíte, odněkud vás smaže.
- Když vám někdo slibuje, že vás přidá do katalogu.
- Když vám někdo garantuje dosažení konkrétní pozice na Google.
- Když někdo kontroluje, jestli na vás nevedou „špatné” odkazy, například z katalogů.
Postup smysluplných investic do on-line propagace školy
- kvalitní a moderní školní web
- dobře vedené sociální sítě (Instagram, Facebook, TikTok)
- on-line reklama na Facebooku a Instagramu
- on-line reklama na YouTube
- stále běžící on-line reklama na Google
- on-line reklama na Seznamu
- on-line reklama na TikToku
Placené katalogy, většina placené optimalizace a podobné služby, které navazují na výše zmíněných 6 bodů, nemá smysl řešit, pokud veškeré předchozí body nemáte na špičce.