Průzkum NZ: Deváťáci nechávají přihlášky na střední na poslední chvíli

Aneta KošíkováPrůzkumy

devataci prihlasky

Čeští deváťáci nechávají přihlášky k dalšímu studiu na poslední chvíli. Méně, než měsíc před uzávěrkou ještě nemají plné tři čtvrtiny žáků přihlášky podány. Při rozhodování deváťáků o dalším studiu hraje dominantní roli internet. Vyplynulo to z reprezentativního průzkumu sdružení Než zazvoní realizovaného v první půlce února 2013 mezi téměř třemi tisíci žáky devátých tříd.

Deváťáci nechávají přihlášky na střední na poslední chvíli

Přestože do uzávěrky přihlášek zbýval v době konání průzkumu pouhý měsíc, tři čtvrtiny žáků devátých tříd ještě neměly podanou přihlášku na střední školy. 99,2 % z nich přitom uvedlo, že chtějí pokračovat ve studiu na střední škole. Při bližším pohledu ovšem zjistíme, že většina žáků už je rozhodnutá o tom, kam si své přihlášky podají.

Ze zkušeností občanského sdružení Než zazvoní vyplývá, že přestože deváťáci deklarují do dotazníku rozhodnutí přihlásit se na konkrétní školy, jejich rozhodnutí se v posledním měsíci ještě často mění.

Na prvním místě je studijní obor 

Jako nejdůležitější faktor pro volbu střední školy žáci uvádějí správný nabízený studijní obor. Důležitý je pro budoucí středoškoláky také názor rodičů a geografická poloha školy. Naopak spíše nedůležitá jsou finanční stipendia nabízená některými středními školami.

Ve zjišťování informací hraje prim internet

Webové stránky školy jsou nejčastěji používaným zdrojem informací o středních školách pro letošní deváťáky. Internetová prezentace škol se umístila o deset procentních bodů před tradiční formou propagace středních škol – dnem otevřených dveří.

Úroveň internetových stránek řady škol je však často na nízké úrovni a časově je přibližně 10 let za vývojem internetu. Nejsou přívětivé ani atraktivní. Zájemce spíše odrazují. Školy si často se svými stránkami neví rady. Přitom by stačilo, kdyby o zpětnou vazbu na stránky požádaly například aktuální studenty,“ uvedl on-line expert Než zazvoní Pavel Šíma. Jako další indikátor klesajícího významu dnů otevřených dveří je i fakt, že žáci v průměru navštíví jen 1,6 dnů otevřených dveří.

Stáhnout PDF s průzkumem

Jak dostat vaši školu do médií?

28. května 2024 | on-line školení

Ovládněte Public relations a získejte mediální prostor za stovky tisíc zdarma! Konkrétní tipy jak dostat vaši školu do novin, do rádia i televize. Získejte kontrolu nad školní pověstí!
Více o školení

video pro školy