Víte, že vaše škola je vnímaná i na základě barev, které používá?

Aneta KošíkováMarketingové tipy

V Než zazvoní ze škol děláme značky (brand), které školy aktivně řídí – co se o škole říká, jak je škola vnímaná i to, jakou má pověst. Vnímání tohoto brandu ovlivňují desítky faktorů – výsledky maturit, hodnoty školy, recenze, web, vizuální identita a spousta dalších.

Proč jsou barvy důležitou součástí brandu

Téměř každou část značky můžete ovlivnit a dnes se budeme bavit o té, nad kterou máte 100% kontrolu – o vizuální identitě školy. Součástí vizuální identity jsou barvy, kterými se škola reprezentuje na nejdůležitějších komunikačních kanálech. Své barvy ukazujete nejen na propagačních materiálech, jako jsou letáky, plakáty či bannery, ale i na webových stránkách.

Mnoho škol si však často neuvědomuje konotace, které pro ně jejich barvy mají, a netuší proč jejich škola zrovna tyto barvy využívá. Možná se jim zdají jejich barvy hezké, ladí s budovou školy nebo jim nepřikládají žádnou důležitost a jednou za čas je vymění. Barvy jsou však neoddělitelnou součástí komunikace školy, a pokud chcete dodržovat jednotnou komunikační linku, měli byste se jich držet za všech okolností.

Psychologie a významy barev

Barvy, které škola využívá, však zasahují do její značky a toho, jak bude škola vnímána– lidé přisuzují barvám významy a emoce, které se pak pojí se značkou, která tuto barvu využívá. Barevnými tóny v marketingu se zabývá tzv. psychologie barev

Tento marketingový přístup se pokouší vysvětlit, jak barvy ovlivňují vnímání a chování zákazníků (vašich žáků, uchazečů, jejich rodičů i učitelů). Barvy vyvolávají v lidech mnohdy silné emoce a s různými barvami si spojujeme nejen značky, ale i pocity. Na téma psychologie barev bylo napsáno mnoho článků, i studií. 

Zatímco žlutá ze všech barev nejvíce vyvolává radost a optimismus (typickým zástupcem je řetězec McDonald), oranžová vyjadřuje například radost, mládí a energii (nápoj Fanta), červená je vášnivá či akční (Coca Cola), modrá vzbuzuje důvěru (IBM, Volkswagen), zelená je osvěžující či spojená s přírodou a ekologií (Heineken), šedá stabilní (Apple), fialová je tajemná a mysteriózní (čokolády Cadburry) a černá sofistikovaná (Gucci). 

Nejde však jen o samotnou barevnost, silný vliv má na emoce i sytost a světlost barvy. Zatímco sytě světle červená budí dojem nebezpečí, teplejší červená vyjadřuje vřelost. Stejně tak má na vnímání barvy vliv i věk, pro teenagera bude mít červená barva jiný význam (láska) než pro dospělého řidiče (stopka na semaforu). Zkuste si najít svoji barvu na barevném spektru podle vlastností vašeho brandu - přehledná tabulka včetně sytosti a světlosti barev je třeba zde.

Jak vybrat tu správnou barvu pro vaši školu?

Barva vaší vizuální identity by měla odpovídat vašemu brandu, a proto musíte při výběru barev pro svoji školu dbát především na to, zda je pro vás vámi vybraná barva vhodná, estetická a hodnotná. Vhodnost barev neznamená její popularitu, ale zda se k vašemu brandu opravdu hodí – tedy vyvolává ty správné pocity a podporuje to, o čem vaše škola doopravdy je. Škola založená na překonávání překážek a soutěživosti musí používat jinou barevnou paletu, než lesnická škola zaměřená na stmelování kolektivu. Přestože vaše škola je exkluzivní a luxusní, černá barva pro vás jako vzdělávací instituci vhodná nebude.

Hodnota barvy je především v tom, co vám její použití přinese. Pokud si myslíte, že modrá a bílá jsou vaše barvy díky tomu, že odkazují na stabilitu a důvěru – podívejte se na většinu vašich konkurenčních škol a uvidíte, že modrou a bílou má téměř každá druhá. Navíc, podle výzkumů je kombinace modré a bílé velice oblíbená u lidí nad 70 let, kdežto mladší preferují spíše zelenou a modrou. Hodnotná pro vás tedy nebude. Jestli se chcete odlišit od konkurence, zvolte jinou barvu nebo barevnou kombinaci. Dávejte si pozor také na aplikaci barev - můžete si vybrat světle žlutou, která pro vás jako rodinnou a veselou školu bude ideální, ale na dokumentech nebo propagačních materiálech tuto barvu uvidíte velice špatně.

Barvy vám umožní předávat emoce, podporovat značku školy i odlišení od konkurenčních škol. Jak jsme ale zmínili na začátku, barvy jsou jen dílkem skládačky značky vaší školy. Pokud k sobě všechny dílky budou perfektně pasovat, lidé budou vaši školu vyhledávat nejen kvůli vzdělání, ale například jen proto, že chtějí být součástí vaší školy bez ohledu na obor, který nabízíte.

Chcete-li se o barvách dozvědět víc, využijte naší bezplatné konzultace, kde probereme přímo barvy vaší školy (nebo cokoliv, co vás trápí v náboru, brandingu či komunikaci) nebo se rovnou přihlaste na naši neformálně vzdělávací Letní Akademii, kde probíráme budování brandu a strategický marketing školy komplexně, případně na některé z našich letních on-line nebo osobních školení.

Chcete se naučit efektivně komunikovat s žáky, uchazeči i jejich rodiči?

Přihlaste se na Akademii Než zazvoní!

první setkání v září 2020 

Článek je skvělým úvodem do tématu školského marketingu. Pokud však chcete udělat první krok v cíleném budování marketingu školy, přihlaste se do naší Akademie. V rámci sedmi půldenních seminářů vás naučíme jak se prezentovat on-line, jak budovat značku školy a co potřebujete pro udržení zájmu žáků i jejich rodičů.  Akademii pořádáme v největších městech České a Slovenské republiky, nově navíc i on-line! 

Zjistit více o Akademii