Jak vyzrát na algoritmus sociálních sítí školy?

Nela PliešovskáMarketingové tipy

Pokud se staráte o sociální sítě vaší školy, určitě víte, že příspěvky na Facebooku a Instagramu se většinou nedostanou ke všem vašim sledujícím. Ptáte se, proč mají některé příspěvky lepší dosah než jiné? A proč někdy dostanete stovky lajků a jindy si ani neškrtnete? Stojí za tím algoritmy sociálních sítí.

Algoritmus nastavuje pravidla dosahu příspěvků na sociálních sítích. Každá sociální síť má svůj vlastní a jeho přesné fungování znají pouze jeho autoři. Cíl algoritmu je ale jasný – má nabídnout uživatelům relevantní obsah, aby na sítích trávili velké množství času a rádi se tam vraceli. Čím více času totiž na sítích spokojený uživatel stráví, tím více reklam uvidí – a reklamy znamenají pro platformy zisk.

Každý uživatel tak dostane obsah, který je pro něj nejatraktivnější. O tom se rozhoduje především na základě jeho interakcí nejen s příspěvky, ale také s ostatními uživateli. Na Instagramu má dokonce každá část aplikace (Feed, Explore, Reels) svůj vlastní algoritmus přizpůsobený tomu, jak ji lidé používají.

I přesto, že algoritmus se neustále mění a vyvíjí, existuje pár jednoduchých zásad, které vám pomůžou podpořit dosah vašeho organického (neplaceného) obsahu. Pojďme se na ně společně podívat.

Image

1. Přispívejte pravidelně

Pravidelný obsah je základem. V ideálním případě byste na Facebook měli přispívat 3-5x týdně a na Instagram klidně jednou denně. A pamatujte – lepší než přidat několik příspěvků v jeden den je rozložit obsah do několika dní.

Takzvané hluché období nastává na školách během prázdnin. Na většině  škol se několik týdnů na sociálních sítích neobjeví nic. To způsobí silný propad v hodnocení stránky a organickém dosahu, a v září je potřeba začít v podstatě od nuly. Pokud si chcete zajistit stálý dosah, nezbývá vám než vymyslet obsah i na prázdniny.

Letos v létě se to povedlo na Purkyňce – rozdali zapáleným žákům přes 90 gumových kachniček, dlouholetý symbol, který se se školou pojí, a vyzvali je, aby se s nimi fotili na svých cestách během léta. Aktivita studentů předčila očekávání - obsahu bylo dostatek a navíc jej dodávali studenti (tzv. crowsourcing). Podobně se to povedlo před pár lety v Kroměříži. Přečíst si o tom můžete tady.

Image

2. Vytvářejte kvalitní obsah

Tvorba kvalitního obsahu souvisí s předchozím bodem. V tomto případě platí známé „méně je někdy více“ – kvantita nikdy nemůže nahradit kvalitu příspěvků. K tomu, abyste publikovali skvělé příspěvky každý den je potřeba určitá dávka kreativity a dostatek kvalitního materiálu.

Pokud si nedokážete udržet stejnou úroveň dlouhodobě, pak se soustřeďte především na kvalitu a přispívejte třeba jen dvakrát týdně.

3. Nebojte se videí

Videa jsou v současnosti jedním z nejpopulárnějších formátů – nejen u uživatelů, ale také u algoritmů. Pohyblivý obsah totiž upoutá pozornost diváka na delší dobu, čímž prodlouží jeho strávený čas na platformě. Díky tomu mohou videa získat větší dosah na rozdíl od statických příspěvků.

A co sdílet? Natáčejte návody a tipy související s vašimi obory, rozhovory s absolventy, zákulisní přípravy dne otevřených dveří nebo vytvořte propagační video. Snažte se, aby videa byla dynamická a zábavná.

4. Využívejte Stories

Stories neboli Příběhy, jsou dostupné na Instagramu i na Facebooku. Jedná se o obsah, který je viditelný pouze 24 hodin a slouží ke zprostředkování aktuálního dění. Cílem je zaujmout, pobavit, informovat o novinkách, vyvolat emotivní reakci. Stories jsou skvělým způsobem, jak můžete odlišit značku, zaujmout sledující a podpořit jejich interakci se stránkou.
Image

5. Vysílejte živě

Živá videa mají jednu velmi výrazou výhodou vaši sledující dostanou oznámení kdykoli budete vysílat. S živým vysíláním tak vyvoláte zvědavost a můžete zaujmout širší okruh uživatelů.  Sledující jsou u živého vysílání mnohem tolerantnější co se týče kvality. Nevadí jim občasný přeřek nebo horší kvalita obrazu. Především buďte autentičtí – taková videa mají často větší dosah a lepší výsledky, než složitě aranžovaná videa.

6. Buďte aktivní

Pravidelně se zapojujte do komunikace a snažte se své sledující motivovat k interakci s vaší stránkou. Vyzvěte je ke kladením dotazů, reagujte na jejich komentáře, odpovídejte na přijaté zprávy a sdílejte příspěvky, ve kterých jste označeni. Ukažte svým sledujícím, že vám na nich záleží.
Nezapomeňte také interagovat s příspěvky ostatních stránek, které souvisí s vaším zaměřením a sdělením – komentujte, přesdílejte zajímavý obsah nebo vymyslete společnou soutěž.

Staňte se expertem na internetový marketing

Věděli jste, že více než 92 % vašich uchazečů si školu vybírá on-line? Škola, který není na internetu vidět, jako by neexistovala. Přihlaste se do Akademi internetového marketingu a zjistěte, jak školu efektivně prezentovat v on-line světě.
Více o Akademii