Nové přihlášky 2024: 5 tipů pro komunikaci novinek s uchazeči

Karel KomínekMarketingové tipy

Střední školy letos čeká poprvé nová podoba přihlášek. Prozatím se v novém systému vyzná jen úzká skupinka zasvěcených, už za pár týdnů to ale bude téma pro statisíce rodin. Co mohou střední školy udělat, aby zbytečně nepřicházely o uchazeče?

Školy žily posledních několik měsíců v nejistotě z toho, jak bude probíhat přijímací řízení pro rok 2024/2025. Nyní, když jsou pravidla jasnější (i když spousta škol má stále spoustu otázek na reálný průběh) je potřeba zajistit tu komplikovanější část - vysvětlit vše veřejnosti, zejména uchazečům o studium, ale také učitelům na základních školách.

Bohužel, i když by bylo nejlepší, kdyby informovanost všech relevantních skupin zajistil někdo jiný, v realitě to jsou právě střední školy, jejichž budoucnost je v ohrožení. Navíc k moderní škole patří prozákaznický přístup. Co tedy mohou školy udělat, aby situaci co nejlépe zvládly?

1) Mějte jednu statickou stránku pro přijímačky

Bohužel dodnes je většina škol zvyklá pro každý běh přijímacího řízení vypisovat na svůj web novou aktualitu. Pokud byste tedy urputně hledali, budete schopni najít všechny předchozí verze s termíny a parametry, vždy na nové adrese (URL). A to je velký problém.

Tento přístup totiž znamená jediné – pokud někdo do vyhledávače napíše „jméno vaší školy přijímačky”, za všech okolností skončí na neaktuální stránce. Proč?

Stránky se ve vyhledávačích řadí podle ohromného množství parametrů, včetně návštěvnosti a času, který lidí na stránce stráví. Proto letošní aktualita nikdy nedokáže „přemoci” ty předchozí, a ještě roky bude zatlačena do pozadí.

Toto není dobrý přístup, protože přehlédnout datum publikování aktuality je snadné. Naštěstí se nabízí jednoduché řešení – vytvořte jednu statickou stránku Přijímací řízení (typicky vaseskola.cz/uchazeci/prijimacky), na které mějte za všech okolností aktualizované parametry a termíny pro současné období.

2) Vytvořte rozvržení stránky s vizualizovaným procesem přijímaček

Naprostá většina lidí, kteří na vašem webu stránku s přijímačkami uvidí (a kteří ji musí zároveň pochopit), jsou běžní lidé - laici. Je proto potřeba jim informace předávat maximálně srozumitelnou a zároveň atraktivní formou.

Dávno pryč jsou doby, kdy by vám prošel textem hustě popsaná stránka přes celou šířku. Web není kniha, na webu lidé text nečtou řádek po řádku, ale pouze jej skenují. To znamená, že potřebujete znázornit celý proces i termíny tak, aby vše bylo patrné i po prolétnutí pouze části informací - tedy graficky, barevně a přehledně.

Využijte proto dělení stránky na sloupce, pohrajte si s ikonami, nadpisy či znázornění procesu. Dávejte pozor na pořadí i výraznost jednotlivých informací. Důležité odkazy zvýrazněte, ty méně potřebné naopak upozaďte pomocí méně kontrastní grafiky.

A především myslete na to, že až 80 % přístupů dnes tvoří mobilní zařízení, proto vaše stránka musí být nejen responzivní, ale zejména zachovat posloupnost informací i v případě, že se z horizontálního přetočí do vertikálního směru (!)

Jak taková stránka vypadá v podání Než zazvoní se můžete podívat například zde.

Image

Objednejte si stránku s novými přijímačkami pro váš web!

Pokud vaše škola využívá web od Než zazvoní, můžeme pro vás upravit stávající stránku s přijímačkami do nejmodernější podoby - graficky a responzivně.

Kontaktujte nás

3) Uspořádejte webinář pro rodiče

V základním režimu je webinář klasickým online školením, se kterým má většina škol bohaté zkušenosti. A věřte, že nyní každý angažovaný rodič ocení, když od budoucí školy svého dítěte uslyší „oficiální“ verzi nové podoby přijímacího řízení, aniž by se musel probírat hromadou zastaralých informací na internetu.

Stačí u vás na škole vybrat šikovného člověka, který si nový systém přijímaček nastuduje, a zároveň jej bude schopný podat srozumitelnou cestou ostatním během 20 minut. Datum a čas webináře oznamte co nejvíce dopředu na webu, na sociálních sítích, vyzvěte rodiče současných žáků, aby o něm řekli svým známým a žáci svým kamarádům. Následně jej můžete realizovat skrze Teams, Zoom či jinou platformu.

Vše by mělo být zdarma a co nejjednodušeji přístupné úplně pro každého. Pokud se vám na webinář přihlásí z velké části lidé, kteří k vám dítě nakonec neplánují dát, nevadí - alespoň uvidí vaše šikovné učitele v akci a budou o vás následně říkat samé pozitivní věci.

4) Zřiďte kontaktní osobu pro uchazeče

Mnoho škol již kontaktní osobu pro uchazeče má - v rámci náboru je potřeba ve všech situacích, kdy by mohl mít uchazeč potřebu kontaktovat školu s dotazem, nabídnout kontakty na jednoho konkrétního člověka - s fotkou a jménem.

Jste uchazeč a hledáte na webu den otevřených dveří? V tom případě by vás na konci stránky s DOD měla čekat interaktivní mapka s umístěním školy a obličej kontaktní osoby s kontakty. Studujete nová pravidla přijímacího řízení a není vám jasné, co přesně udělat? I na takové stránce by pro vás měl být k dispozici konkrétní kontakt s fotkou a jménem.

Proč je to důležité? Naprostá většina uchazečů vám volat nebude. Ale úplně každý by chtěl mít pocit, že pokud by to bylo potřeba, jste tady pro ně. Je to ostatně to, na co jsou zvyklí ze všech jiných služeb.

Abyste přitom dosáhli pozitivního výsledku, nesmíte uchazeče směřovat na obecnou stránku s kontakty a zejména jim dávat na výběr z více telefonních čísel - ze strany školy to vypadá jako vstřícný krok, ale pro uchazeče je to jen nečekaná komplikace. Mimochodem úplně stejně jako uvádění čísel v podobě klapky, se kterými si spousta mladších lidí neví rady.

5) Natočte “explainer” video, ve kterém studenti svými slovy vysvětlí přijímačky

Pokud chcete udělat skutečně to nejefektivnější, co je možné, natočte společně s vašimi studenty krátké video (3-5min max), ve kterém studenti vysvětlí svými slovy, jak nový systém přijímaček funguje a na co si dát pozor.

Natočit kvalitní a moderně pojaté video není samozřejmě úplně jednoduché, ale přínosy jsou tak velké, že se to vyplatí každé škole v regionu, která s tím přijde jako první - historicky podobné momenty, kdy jedna ze škol vysvětlila kritické informace srozumitelnou cestu, způsobily, že její materiály viděli všichni uchazeči z širokého okolí.

Dobře vytvořené video tak může mít klidně statisíce zhlédnutí jen tento rok, ale to s trochou štěstí není vše, protože i příští rok bude potřeba přijímačky vysvětlit dalším desítkám tisíc lidí, stejně jako roky poté. Atraktivní video vám tak může vystřelit sociální sítě ke hvězdám a vaší školu dostat daleko za hranice typické spádové oblasti. Díky tomu může být další nábor o dost jednodušší.

Letní akademie pro učitele

Intenzivní kurz uprostřed jižní moravy

Staňte se expertem na školní nábor a komunikaci! Připravili jsme pro vás ucelený program, který vás provede půlrokem vzdělávání během pouhých 4 dní.
Více o školení

školení pro učitele - Letní akademie